Předmět: Biologie pro fyzioterapeuty

« Zpět
Název předmětu Biologie pro fyzioterapeuty
Kód předmětu KPK/BIOL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Morfogenetické pochody, mikrokineziologie. 2) Viry a bakterie, virová a bakteriální onemocnění člověka. Prionová onemocnění. 3) Prokaryontní a eukaryontní buňka. Morfologie a dynamika buněčných membrán. 4) Buněčné kompartmenty, jejich stavba a funkce, od DNA k proteinům. 5) Cytoskelet, pohybové proteiny, molekulové motory, typologie molekulových motorů. 6) Další funkční proteiny, proteom, chondriom, mitochondriopatie. 7) Buněčný cyklus, interfáze, jaderné dělení: amitóza, mitóza, meióza, dělení buněk - cytokinéze, buněčná diferenciace a buněčná smrt, apoptóza, nekróza. 8) Typy dědičnosti a jejich vazba na některá onemocnění. Mutageneze a teratogeneze. Chromozomální aberace. 9) Maligní transformace buněk. Protonkogeny, onkogeny, antionkogeny. 10) Typy pojiva a jejich vlastnosti, hojení měkkých tkání a kostí, zánět, jeho podstata a typy zánětu, zánětlivá onemocnění. 11) Epigenetika, genová exprese a epigenetické mechanizmy. 12) Kmenové buňky, buněčná terapie, biologické vektory, regenerativní medicína. Genetický doping.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a funkcemi prokaryontní a eukaryotní buňky, představit chemické komponenty buňky, energetiku buňky, buněčný metabolizmus, informovat o struktuře a funkcích proteinů, DNA, přenosu genetické informace, které jsou součástí morfogenetických pochodů. Cesta od DNA k proteinům, typy pojiv a jejich vlastnosti. Nedílnou součástí základů cytologie je struktura membrán, buněčné kompartmenty a buněčný transport. Je vysvětlena buněčná komunikace, cytoskelet, buněčné dělení, kontrola buněčného cyklu. Buněčná smrt jako součást některých onemocnění. Cytodiagnostika a typy dědičnosti ve vztahu k některým onemocněním. Chondriom, proteom. Epigenetika.
Studující je schopen z oblasti molekulární biologie informovat o podrobnostech cesty od DNA k proteinu, vyložit současnou teorii o chromozómech a genové regulaci, genové transkripci, specifikovat význam kmenových buněk, podstatu genové terapie a regenerativní medicíny. Studující je schopen prezentovat informace o struktuře a dynamice membrán, membránovém transportu. Studující je schopen vysvětlit buněčnou komunikaci, základní stavbu cytoskeletu, popsat buněčné dělení, kontrolu buněčného cyklu. Je schopen definovat buněčnou smrt - apoptóza a nekróza jako nedílnou součást vývoje jedince a jako součást některých onemocnění. Studující je schopen rozlišit morfologii viru, baktérie, charakterizovat prokaryotní a eukaryotní buňku. Studující je seznámen s typy pojiva a jejich vlastnostmi ve vztahu k hojení a zánětlivým procesům. Studující je seznámen s typy dědičnosti, s přenosem některých genetických onemocnění v populaci, příklady onemocnění, se kterými se mohou fyzioterapeuti setkat ve své praxi a způsobem jejich přenosu. Studující zvládne interpretovat základní terminologii z epigenetiky.
Předpoklady
Základní znalosti biologie člověka a genetiky gymnaziálního rozsahu.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

80% docházka, ústní nebo písemné zkoušení pro zakončení předmětu.
Doporučená literatura
  • Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P., Kotyk, A., Bouzek, B., & Hozák, P. (2006). Základy buněčné biologie: úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero.
  • Bohmer, D., Danišovič, L., Repinská, V. (2020). Lekárska biológia a genetika 1. Bratislava.
  • Campbell, N. A., Reece, J. B., Krebs, C. J., Ridley, M., Minorsky, P. V., Chappell, M. A., Graham, L. E., Bownds, M. D., Niles, M. J., Hardin, J., Allen, G. E., & Moravcová, H. (2006). Biologie. Brno: Computer Press.
  • Hesketh Robin. (2023). Introduction to Cancer Biology. Cambridge.
  • Nečas, O. et al. (2000). Obecná biologie pro lékařské fakulty. Jinočany: H&H.
  • Otová, B., Kohoutová, M., & Panczak, A. (2010). Lékařská biologie a genetika. Praha: Karolinum.
  • Panda Satchin. (2020). Cirkadiánní kód. Jan Melvil Publishing.
  • Rosypal, S. et al. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia.
  • Sinclair David. (2020). Konec stárnutí. Jan Melvil Publishing.
  • Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel, M., Svoboda, M., & Šmahel, Z. Biologie pro psychology a pedagogy.
  • Vymětalová, V. (2013). Biologie pro biomedicinské inženýrství: laboratorní cvičení. Praha: ČVUT.
  • Vymětalová, V. (2008). Biologie pro biomedicinské inženýrství. Praha: ČVUT.
  • Vyskot Boris. (2010). Epigenetika. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2016) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní