Vyučující
|
-
Valtr Ludvík, Mgr.
-
Klein Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Konstrukty motoriky - pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, pohybový výkon. 2. Motometrie: Principy testování motorických funkcí, schopností a dovedností v klinické praxi. 3. Zdravotně orientovaná zdatnost člověka a její hodnocení ve fyzioterapeutické praxi. 4. Motorická koordinace - kognitivně psychologický, ekologicko-psychologický a dynamicko- systémový přístup. 5. Hodnocení motorické koordinace a identifikace motorických obtíží u dětí ve fyzioterapeutické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: 1) získání znalostí o funkční podstatě pohybových schopností a zdravotně orientované zdatnosti, 2) pochopení základních mechanismů pohybové koordinace u člověka, 3) získání dovedností uživatele motorických testů a dalších metod hodnocení motoriky člověka; osvojení odborných a etických zásad pedagogického a psychologického testování. Všechna témata jsou orientovaná na fyzioterapeutickou praxi.
Student - umí vysvětlit funkční podstatu motorických schopností a motorických dovedností člověka - umí popsat rozdíly v motorických schopnostech a dovednostech u běžné populace a jedinců s různými motorickými poruchami. - umí vysvětlit vývojové milníky pohybových dovedností a změny motorických schopností ve vývoji člověka. - provést testování motorických schopností a dovedností podle osvojených principů.
|
Předpoklady
|
Nejsou žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Seminární práce - stručný popis vybrané testové metody, 80% účast na přednáškách.
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování.. Praha.
-
Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Sugden, D. (2013). Typical and atypical motor development. London: Mac Keith Press.
|