Vyučující
|
-
Gonosová Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Valtr Ludvík, Mgr.
-
Klein Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Antropomotorika jako vědní obor. Konstrukty motoriky - pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, pohybový výkon. Pohybová koordinace - funkční podstata, biologické determinanty, diagnostika, vývojové změny. Silové a rychlostní schopnosti, flexibilita - funkční podstata, biologické determinanty, diagnostika, vývojové změny. Aerobní (vytrvalostní) a anaerobní (rychlostně vytrvalostní) schopnosti - funkční podstata, biologické determinanty, diagnostika, vývojové změny. Motorické dovednosti - funkční podstata, determinanty, diagnostika, vývojové změny. Základní principy testování a dalších metod hodnocení motoriky člověka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání základních znalostí o řízení lidského pohybu a funkčních předpokladech pro pohybovou činnost, které jsou charakterizovány jako pohybové schopnosti a pohybové dovednosti. Současným cílem je získání dovedností pro přípravu, administraci, a interpretaci výsledků testování v oblasti pohybových schopností.
Student umí - vysvětlit funkční podstatu motorických schopností a motorických dovedností člověka. - vysvětlit vývojové milníky pohybových dovedností a změny motorických schopností ve vývoji člověka. - zvolit, připravit, administrovat, vyhodnotit vybrané testy motorických schopností a interpretovat výsledky.
|
Předpoklady
|
Nejsou žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Seminární práce - protokol o provedení testu, 80% účast na přednáškách, 100% účast v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Armour, K. (2014). Pedagogical cases in physical education and youth sport. London: Routledge.
-
Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
-
Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2008). Motor learning and performance: A situation-based learning approach. Champaign, Ill: Human Kinetics.
|