Vyučující
|
-
Valtr Ludvík, Mgr.
-
Svoboda Zdeněk, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metodologie výzkumu pohybového výkonu. Zpracování informace. Pozornost v řízení pohybu. Anticipace v řízení pohybu. Koordinace - kognitivní pojetí, koncept synergie. Modely řízení pohybu/ pohybové akce. Senzorické příspěvky k řízení pohybu. Centrální příspěvky k řízení pohybu. Základní koncepty pohybového učení. Metody výzkumu pohybového učení. Podmínky pohybového učení/ praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Laborování
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat komplexnější znalosti o řízení pohybu, pohybovém učení a pohybovém výkonu člověka. Součástí předmětu je teoretické a praktické osvojení diagnostiky percepčních a kognitivních kapacit/funkcí, které jsou odpovědné za povedení pohybové akce. Student se rovněž seznámí s metodologickými přístupy pro hodnocení motoriky a výzkumu motorických dovedností člověka.
Student - umí vysvětlit fyziologické a psychické jevy, které jsou spojeny s dovednostním výkonem člověka. - rozumí principům a konceptům pohybového učení. - umí aplikovat znalosti o řízení pohybu, pohybovém výkonu a pohybovém učení při řešení problémů v prostředí tělesné výchovy, sportu a pohybové rekreace. - zná základní metodologické přístupy k výzkumu pohybového výkonu a učení. - rozumí diagnostice percepčních a kognitivních kapacit/ funkcí podílejících se na řízení pohybové akce.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z anatomie a fyziologie nervového a svalového systému a psychologie tělesných cvičení/sportu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
90% účast na výuce, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2008). Motor learning and performance: A situation-based learning approach. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Schmidt, R. A. et al. (2019). Motor control and learning. 6.vydání. Champaign.
|