Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka v rámci seminářů bude zaměřena na následující témata: Témata: 1. Sociologie jako multiparadigmatická věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie" 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" 3. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 4. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - škola a rodina jako sociální instituce 5. Kultura a vzdělávání - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly ve škole, enkulturace a akulturace, kultura školy, specifika rodiny dané kulturou) 6. Škola jako organizace aneb "Co by měl každý pracovník vědět, než začnete nadávat své na nadřízené a podřízené" 7. Školní třída a rodina jako sociální skupiny, kde probíhá socializace, jejich struktura a dynamika a jak je zkoumat. 8. Autorita nejen učitele z pohledu sociologických teorií - moc jako významná kategorie sociologie. 9. Výchova a gender - specifická optika genderových teorií na výchovu a socializaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu Výchova a škola z pohledu sociologie je: - Změna optiky, kterou sociologie nahlíží výchovu a školu. Dosavadní pohled byl výlučně pedagogický (možná i trochu psychologický) a byl založen na vybraných kontextech. Nyní, v tomto předmětu uvedený kontext změníme a budeme prezentovat výchovu a školu v odlišných souvislostech. Uvedené by Vám mělo být nápomocno při zpracování budoucí diplomové práce, kde se díky sociologickému pohledu na problematiku školy a výchovy rozšíří teoretická základna zpracovávaného problému o další možné souvislosti. - Osvojení si sociologické terminologie jako souboru odborných pojmů využitelných napříč společenskými vědami. Sociologie nabízí nejen změnu optiky ale také velkou skupinu odborných pojmů, které můžete použít v rámci jiných předmětů či v rámci svých kvalifikačních prací. Nejde však pouze o paměťové osvojení pojmů a jejich ustálených definic ale o pochopení způsobu jejich definování a případných omezení jejich platnosti v souvislosti se specifickou sociologickou optikou. - Pochopení tzv. sociologického myšlení. Jeden z významných představitelů sociologie přelomu 20. a 21. století, americko-polský sociolog Zygmund Bauman hovořil o tzv. sociologickém myšlení (dokonce tomuto tématu věnoval netradiční úvod do sociologie s názvem Myslet sociologicky, z nichž vybrané pasáže najdete v rámci přiložených čítankových textů). Zde prezentuje nejen specifickou optiku jak nahlížet na vybrané společenské jevy ale také specifický způsob, jak o společnosti přemýšlet pokud možno nezávisle, kriticky a bez předsudků a stereotypů. Věřím, že prostřednictvím tohoto kursu pochopíte specifika "sociologického myšlení" a některé jeho postupy budete používat ve svém myšlení. - Osvojení si vybraných metod zkoumání vybraných jevů z oblasti výchovy a školství. Zde v rámci důrazu na rozvoj kompetencí studentů bude věnována pozornost praktickým ukázkám výzkumných postupů ve smyslu "jak, jakými metodami a technikami vybrané společenské jevy zkoumat a poznávat".
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií. - realizovat vybrané výzkumné postupy v rámci deskribce a intepretace vybraných sociálních jevů v souvislosti s výchovou a školou.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře může být ověřována průběžně - zpracování výstupního úkolu - dle zadání v LMS MOODLE. Pro studenty v rámci ISP jsou stanoveny požadavky na udělení absolutoria v rozsahu stanovaném pro předmět KPG/KŠRS@ - rozsah kontaktní výuky (semináře), možné konzultace, samostudium, semestrální práce. Znalosti odborné terminologie budou ověřeny prostřednictvím testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Slon.
-
Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: Slon.
-
Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny . Praha.
|