Předmět: Pohybové činnosti v přírodě

« Zpět
Název předmětu Pohybové činnosti v přírodě
Kód předmětu KPG/ŠPČ@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Seznámit s možnostmi využití přírodního prostředí k pohybovým aktivitám prostřednictvím her. Využití pobytů v přírodě k rozvoji kognitivních kompetencí dítěte. Základní dovednosti z oblasti turisticky a táboření. Plánování turistické trasy pro děti - profil trasy, zásady pobytu v přírodě, bezpečnost a ochrana zdraví dětí. Tábornická stezka pro děti v předškolním věku. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: Turistické a tábornické dovednosti, organizace forem turistiky dětí předškolního věku. Adaptační procesy na přírodní prostředí, bezpečnostní zřetele pobytu v letní i zimní přírodě. Turistické a orientační hry, pohybové hry v terénu. Humanitární činnost a předlékařská první pomoc. Řešení nenadálých situací přírodního i průmyslového charakteru, ochrana zdraví. Tvorba přípravy na celodenní výlet s dětmi předškolního věku. Propojení na pedagogickou praxi: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využít přírodního prostředí k pohybovým aktivitám, organizovat skupinu dětí v nenadálých situacích a řešit situace ohrožení zdraví dětí, orientovat se v možnostech různých druhů turistiky s dětmi předškolního věku, plánovat a organizovat pobyt v přírodě při dodržení zásad pobytu v přírodě a bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Propojení s pedagogickou praxí: vytvoření vzorové přípravy na jednodenní výlet pro děti předškolního věku

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ADAMČÁK, Š., NEMEC, M., BEŤÁK, B. (2017). Implementation of physical activities and games using the GPS with the aim to change the attitude of primary school pupils. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • ARD, Cath. (2021). Mazej ven!: kniha pro malé objevitele. Ilustroval Carla MCRAE, přeložil Tereza BOOTH. Praha: Raketa v produkci nakladatelství Labyrint.
  • FICEK, M., HABÁSKOVÁ, O. (2016). Outdoorové závody: příprava a organizace strategických her v přírodě. Brno: Edika.
  • HARAZIM, H., HUDAK, R. (2015). Dobrodružství v přírodě pro děti: nápady na hraní a kutění pro malé inženýry vodních staveb a lesní princezny. Přeložila Hana JANÁČKOVÁ.. Praha: Knižní klub.
  • NEUMAN, J. (2014). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Ilustroval Petr ĎOUBALÍK.. Praha: Portál.
  • PALÁT, M. a kol. (2003). Lexikon pro turisty a táborníky. Olomouc.
  • ROGL, V. (1987). Nebojte se topografie. Praha.
  • VOSÁTKA, M. (1985). Tábornická encyklopedie. Praha.
  • ZAPLETAL, M. Hry v přírodě.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní