Předmět: Didaktika předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPG/ŠPV@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: didaktika předškolního vzdělávání v systému věd předškolní didaktika v alternativních systémech, kurikulum předškolního vzdělávání, rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou absolvovat hospitace ve fakultních mateřských školách v závislosti na probíraném tématu. Po hospitacích pak bude probíhat rozbor a diskuse na základně pozorované edukační reality a studia teoretických podkladů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, J. (2013). Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Portál.
  • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E. a kol. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, 1. vydání. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní