Within the course, the student will acquire knowledge related to preschool education and preschool upbringing in the context of historical and contemporary concepts. Based on the acquired knowledge, the student will clarify, analyze and evaluate the processes related to the development of a child's personality in the preschool period, i.e. 3-6 years of age. After completing the discipline, the student will be able to explain, analyze and draw conclusions with understanding on the topics: - preschool pedagogy as a science - preschool education in the period from the 16th century to the present - significant personalities who influenced the development of preschool education from the 16th century to the present - contemporary kindergarten (curriculum, teacher personality) - kindergartens with an alternative educational program - kindergarten and family
|
-
BENDOVÁ, P. (2014). Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
-
GARDOŠOVÁ, Juliana a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, vyd. 2.. Praha: Portál.
-
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
-
KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
-
KOMENSKÝ, J. A. a MAKOVIČKA, L. ed. (2020). Informatorium školy mateřské v jazyce 21. století, aneb, Zevrubná a jasná zpráva, jak mají zbožní rodiče - sami nebo i skrze chůvy, pěstouny a další pomocníky - už v jejich ranném věku rozumně a počestně vést i cvičit své milované děti, ten nejdražší poklad, aby to bylo Bohu ke slávě, jim samotným pro radost a dětem to posloužilo ke spasení. Žandov: Poutníkova četba.
-
Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
-
Montessori, M. Londýnské přednášky. Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1539-4.
-
NISEL, R., GRIEBEL, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
-
OPRAVILOVÁ, E. (2016). PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA. Praha.
-
PRŮCHA, J. a kol. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
-
PRŮCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
-
Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
SUCHÁNKOVÁ, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. a kol. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, 1. vydání. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|