Předmět: Předškolní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika
Kód předmětu KPG/ŠPP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 0 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu si student osvojí znalosti vztahující se k předškolnímu vzdělávání a předškolní výchově v kontextu historického i současného pojetí. Na základě získaných poznatků student objasní, analyzuje a vyhodnocuje procesy související s rozvojem osobnosti dítěte v období předškolního věku, tj. 3-6 let věku. Po absolvování disciplíny bude student schopný s porozuměním vysvětlit, analyzovat, vyvozovat závěry v tématech: - předškolní pedagogika jako věda - předškolní výchova v období 16. století - po současnost - významné osobnosti, které ovlivnily vývoj předškolní výchovy od 16. století - po současnost - současná mateřská škola (kurikulum, osobnost učitele) - mateřské školy s alternativním vzdělávacím programem - mateřská škola a rodina

Předpoklady
Student má základní poznatky v oblasti pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student si osvojí poznatky v uvedených tématech. Předmět je zakončený zápočtem a zkouškou. Udělení zápočtu je předpokladem možnost vykonání zkoušky. Požadavky pro udělení zápočtu: - 75 % účast na seminářích - aktivní účast na výuce a průběžné plnění zadaných úkolů Požadavky pro udělení zkoušky - zápočet - úspěšné vykonání zkoušky v daných tématech V případě, že student z vážných důvodů nesplní účast na semináři v daném rozsahu, bude mu zadaná seminární práce vztahující se k tématům probraným v době jeho nepřítomnosti, jejímž prostřednictvím prokáže porozumění učivu. Následně student vykoná zkoušku plném rozsahu. (ERASMUS, nemoc)
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. (2014). Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, vyd. 2.. Praha: Portál.
  • HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • KOMENSKÝ, J. A. a MAKOVIČKA, L. ed. (2020). Informatorium školy mateřské v jazyce 21. století, aneb, Zevrubná a jasná zpráva, jak mají zbožní rodiče - sami nebo i skrze chůvy, pěstouny a další pomocníky - už v jejich ranném věku rozumně a počestně vést i cvičit své milované děti, ten nejdražší poklad, aby to bylo Bohu ke slávě, jim samotným pro radost a dětem to posloužilo ke spasení. Žandov: Poutníkova četba.
  • Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
  • Montessori, M. Londýnské přednášky. Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1539-4.
  • NISEL, R., GRIEBEL, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA. Praha.
  • PRŮCHA, J. a kol. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
  • PRŮCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • SUCHÁNKOVÁ, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E. a kol. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, 1. vydání. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní