Cíle: Student se bude orientovat v problematice předplavecké přípravy dětí předškolního věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v dané problematice v kontextu RVP PV, správně zvolit a využívat metodiku seznámení předškolního dítěte s vodním prostředí a specifiky pohybu v něm správně zvolit a využívat metody nácviku základních plaveckých dovedností, správně zvolit a využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základních plaveckých dovedností, využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základního plavání, modifikovat zvolené metody a postupy v kontextu individuálních předpokladů dítěte, uplatňovat zásadu bezpečnosti při předplavecké přípravě a plavání dětí. prakticky realizovat dopomoc unavenému plavci, zvládnout skok záchranáře a činnosti při záchraně tonoucího na hladině. Hlavní témata předmětu: 1. Specifika výuky plavání u dětí. Legislativa vztahující se k předplavecké výchově a základům plavání, bezpečnost a ochrana zdraví žáka při výuce plavání. 2. Hospitace v předplavecké přípravě dětí předškolního věku (plavecká škola) 3. Didaktické zásady, metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí. 4.- 5. Základní plavecké dovednosti jako předpoklad výuky plavání - metodika. 6.-7. Využití pomůcek k motivaci a iniciaci dítěte. Práce s dítětem s averzí k vodnímu prostředí. 8.-11. Technika plaveckých způsobů - uzlové body techniky, průpravná cvičení, metodika a její specifika u dětí předškolního věku. 12.-13. Technika dopomoci unavenému plavci. Činnosti při záchraně tonoucího, technika záchrany tonoucího, skok záchranáře. První pomoc. Propojení na pedagogickou praxi: Součástí výuky je hospitace a následná realizace didaktických výstupů studentů v reálném prostředí předplavecké přípravy dětí předškolního věku.
|
-
ČECHOVSKÁ, I. (2002). Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada.
-
GIEHRL, J., HAHN, M. (2006). Plavání. České Budějovice: Kopp.
-
HOFER, Z. a kol. (2012). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum.
-
KIEDROŇOVÁ, V. (2012). Jak se rodí vodníčci. Praha: Grada.
-
LAUGHLIN, T. (2013). Plavání total immersion. Praha: Mladá fronta.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti. Olomouc: VUP.
|