Předmět: Předplavecká příprava a základy plavání

« Zpět
Název předmětu Předplavecká příprava a základy plavání
Kód předmětu KPG/ŠPL@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Student se bude orientovat v problematice předplavecké přípravy dětí předškolního věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v dané problematice v kontextu RVP PV, správně zvolit a využívat metodiku seznámení předškolního dítěte s vodním prostředí a specifiky pohybu v něm správně zvolit a využívat metody nácviku základních plaveckých dovedností, správně zvolit a využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základních plaveckých dovedností, využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základního plavání, modifikovat zvolené metody a postupy v kontextu individuálních předpokladů dítěte, uplatňovat zásadu bezpečnosti při předplavecké přípravě a plavání dětí. prakticky realizovat dopomoc unavenému plavci, zvládnout skok záchranáře a činnosti při záchraně tonoucího na hladině. Hlavní témata předmětu: 1. Specifika výuky plavání u dětí. Legislativa vztahující se k předplavecké výchově a základům plavání, bezpečnost a ochrana zdraví žáka při výuce plavání. 2. Hospitace v předplavecké přípravě dětí předškolního věku (plavecká škola) 3. Didaktické zásady, metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí. 4.- 5. Základní plavecké dovednosti jako předpoklad výuky plavání - metodika. 6.-7. Využití pomůcek k motivaci a iniciaci dítěte. Práce s dítětem s averzí k vodnímu prostředí. 8.-11. Technika plaveckých způsobů - uzlové body techniky, průpravná cvičení, metodika a její specifika u dětí předškolního věku. 12.-13. Technika dopomoci unavenému plavci. Činnosti při záchraně tonoucího, technika záchrany tonoucího, skok záchranáře. První pomoc. Propojení na pedagogickou praxi: Součástí výuky je hospitace a následná realizace didaktických výstupů studentů v reálném prostředí předplavecké přípravy dětí předškolního věku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČECHOVSKÁ, I. (2002). Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada.
  • GIEHRL, J., HAHN, M. (2006). Plavání. České Budějovice: Kopp.
  • HOFER, Z. a kol. (2012). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum.
  • KIEDROŇOVÁ, V. (2012). Jak se rodí vodníčci. Praha: Grada.
  • LAUGHLIN, T. (2013). Plavání total immersion. Praha: Mladá fronta.
  • MIKLÁNKOVÁ, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti. Olomouc: VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní