Cíle: Student se bude orientovat v teoretické i praktické oblasti problematiky základních hudebně-pohybových vztahů v kontextu jejich realizace v rámci pohybových činností v MŠ. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: chápat význam pohybových her pro motorický, kognitivní, emoční a sociální vývoj dítěte, orientovat se v systému pohybových her, orientovat se v oblastech pohybových her s různým zaměřením, zorganizovat pohybové hry ve skupině dětí předškolního věku, vhodně aplikovat pohybové hry do denního režimu MŠ dle prostředí, uplatnit didaktické zásady při realizaci pohybových her a cvičení, dodržet při pohybových hrách zásady bezpečnosti a ochrany zdraví dětí. objasnit význam pohybových aktivit s hudbou při rozvoji tělesném, psychickém a sociálním u dětí v předškolním věku, chápat základní hudebně-pohybové vztahy, realizovat hudebně pohybové aktivity bez náčiní a s náčiním vhodné pro předškolní dítě uplatňovat zásady správného držení těla u dětí ve shodě s technickými a estetickými požadavky platnými v rytmické gymnastice, prakticky aplikovat pravidla tvorby pohybové skladby, uplatňovat zásadu bezpečnosti při hudebně-pohybových aktivitách dětí. Hlavní témata předmětu v jednotlivých týdnech výuky: 1. Systém klasifikace pohybových her a jejich specifika. 2. Význam pohybových her v kontextu předškolního věku dítěte. 3. Podmínky pro realizaci pohybových her. 4. - 5. Pohybové hry bez pomůcek. 6. - 7. Pohybové hry s pomůckami. 8. - 9. Pohybové hry pro třídu s integrovaným žákem se specifickými potřebami. 10. Pohybové hry s využitím didaktických prvků. 11.- 13. Pohybové hry v přírodním prostředí. 14.. Zásady správného držení těla v různých výchozích polohách. 15. Základní lokomoční pohyby při hudebním doprovodu - chůze, běh, poskok, skok. 16. Specifická cvičení pro vnímání jednotlivých hudebních složek (tempo, takt, rytmus, dynamika, melodie, charakter hudební skladby, hudební forma). 17. Taneční kroky v různém prostorovém řešení, též s tempovými, rytmickými, dynamickými obměnami. 18. Prostorová cvičení - přímé, šikmé směry, křivky, jejich kombinace. 19.-20. Hudebně-pohybové hry, hry rozvíjející kreativitu dítěte. 21.-24. Cvičení s hudbou s využitím náčiní vhodného pro děti předškolního věku. 25.- 26. Tvorba pohybové skladby - principy, specifika pohybové skladby pro děti předškolního věku. Propojení na pedagogickou praxi: Podíl odborníka z praxe na výuce 50 %. Praktická tvorba a realizace pohybové skladby pro děti předškolního věku.
|
-
ARGAJ, G. (2001). Pohybové hry. 2. preprac. vyd.. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Bělka, J. (2018). Soubor pohybových her. Olomouc : UP.
-
BLÁHA, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her. Ústí nad Labem: KTV PF UJEP.
-
DUŠKOVÁ, D. (2004). Netradiční pomůcky pro TV na 1. st. ZŠ. Brno: MU.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. (2002). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha.
-
ENGELTHALEROVÁ, Z., KUBECOVÁ, M., KUKAČKOVÁ, M., KOŠŤÁLOVÁ, M., RAUŠEROVÁ, A. (2019). Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. Praha: Raabe.
-
JONÁŠOVÁ, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy. Brno: MU.
-
Karásková, V. (2010). A budeme si hrát.. UP: Olomouc.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : GRADA Publishing.
-
KRÁL, Z. (2015). Hýbánky. Praha: Edice ČT.
-
KULHÁNKOVÁ, E. (2002). Písničky a říkadla s tancem: náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál.
-
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
MIKLÁNKOVÁ, L., BEDNÁŘOVÁ, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|