Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vysvětlení a definice základních pojmů. Školní pedagogika jako teoretická základna pro výchovně-vzdělávací proces. Otevřená a komunitní škola, spolupráce školy a rodiny, spolupráce s místní samosprávou. Inkluze v české škole. Vztah učitele a žáka v edukačním procesu. Management třídy. Moderní didaktické principy a prostředky ve školní edukaci. Změna paradigmatu a aktuální trendy ve školní pedagogice. Vliv reformní pedagogiky a alternativních pedagogických směrů na současnou školu. Akční výzkum ve školním prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Teoreticky zaměřený předmět poskytne základní informace o specifických rysech školní pedagogiky. Vychází z předpo-kladu možného uplatnění sociálního pedagoga ve školním prostředí jako pracovníka školního poradenského pracoviště. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Definovat základní pojmy ze školní pedagogiky, vysvětlit vztah aktérů školní edukace. - Vysvětlit didaktické principy a didaktické metody. - Pochopit podstatu a funkce školního klimatu. - Objasnit koncepci vzdělávacího systému v ČR, v mezinárodním historickém kontextu. - Objasnit postavení sociální pedagogiky ve školním prostředí. - Porozumět koncepci inkluze z české edukační realitě.
|
Předpoklady
|
Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivita ve výuce, vypracovávání úkolů, splnění závěrečného testu/seminární práce . Požadavky při ISP: 3x účast na cvičení prezentace na vybrané téma PPP
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:116ee690-51c4-11e7-a7b7-005056827e51.
-
JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-193-5. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:10ae2ea0-51c4-11e7-a7b7-005056827e51.
-
JŮVOVÁ, A. a kol. Pedagogická propedeutika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-86768-58-8..
-
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5..
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 6. akt. vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7..
-
ROBINSON, Ken a Lou ARONICA. Creative schools: the grassroots revolution that's transforming education. New York: Penguin Books, 2016. ISBN 978-0-14-310806-1..
|