Předmět: Diagnostika motoriky dítěte v podmínkách MŠ

« Zpět
Název předmětu Diagnostika motoriky dítěte v podmínkách MŠ
Kód předmětu KPG/ŠMO@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Student se bude orientovat v problematice a možnostech diagnostiky motoriky v rámci pobytu dítěte v MŠ. Získá teoretické poznatky a osvojí si praktické dovednosti v dané oblasti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v možnostech pedagoga v oblasti motodiagnostiky v denním režimu MŠ, orientovat se v metodách vhodných pro hodnocení úrovně motoriky dítěte v podmínkách MŠ rozlišit odchylky v úrovni motoriky dítěte vzhledem k věku správně zvolit a aplikovat diagnostické metody vzhledem k věku dětí dodržovat etiku diagnostiky motoriky dítěte orientovat se v problematice cvičení vhodných cvičení pro rozvoj motoriky dítěte uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při cvičení dětí. Hlavní témata předmětu v jednotlivých týdnech výuky: 1. Orientace v základních pojmech dané problematiky 2. Možnosti diagnostiky motoriky v kontextu RVP PV a v rámci režimu MŠ. 3. Etické aspekty hodnocení motoriky dítěte. 4. - 7. Metody diagnostiky motoriky dítěte v předškolním věku, seznámení s motorickými testy a nácvik techniky. 8. Hospitace s cíleným pozorováním v MŠ. 9. -12. Praktická realizace diagnostických metod a technik. 13. Aplikace poznatků z oblasti hodnocení motoriky dítěte v práci učitele MŠ. Propojení s pedagogickou praxí: Cílená pozorování a praktická realizace diagnostických metod ve spolupráci s MŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • BRUININKS, R. H. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, (BOT-2). Minneapolis, MN: Pearson Assessment 2005..
  • BURSOVÁ, M., RUBÁŠ, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení, 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita.
  • COOPER INSTITUTE. FITNESSGRAM/ACTIVITYGRAM. (2007). Test administration manual. Champaign: Human Kinetics, 2007..
  • DVOŘÁKOVÁ, H. (2001). Tělesná výchova v rámcovém programu: Základní motorika: ke vzdělávání učitelů mateřských škol.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • HENDERSON, S. E., SUGDEN, D. A., BARNETT, A. L. (2007). Movement Assessment Battery for Children-2.. London: Harcourt Assessment.
  • JANDA, F. (1981). Hygiena dětí a dorostu: učebnice pro lékařské fakulty - pro posluchače lékařské fakulty hygienické. 1. vyd.. Praha: Avicenum.
  • KOKŠTEJN, J. (2011). Pohybová aktivita dětí s motorickými obtížemi. Praha.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I., et al. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
  • PASTUCHA, D. et al. (2011). Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. 1. vyd.. Praha: Grada.
  • ULRICH, A. (2000). Test of gross motor development-2. Austin, TX: Pro-Ed.
  • ZIMMER, R., VOLKAMER, M. (1987). Motoriktest für vier- bis sechsjährige Kinder: Mot 4-6; Manual: BeltzTest.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní