Cíle předmětu: Zprostředkovat a rozvinout u studentů poznatky a postupy v oblasti pedagogického projektování školního a třídního vzdělávacího programu, jeho dílčích částí, evaluace a autoevaluace. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: orientovat se v systému kurikulárních dokumentů a jejich předchůdců v historickém kontextu, využívat s porozuměním základní terminologii v oblasti pedagogického projektování, analyzovat podmínky předškolního vzdělávání, definovat systém cílů předškolního vzdělávání, formulovat koncepci školního kurikula v souladu s RVP PV, definovat strukturu a obsah školního kurikula v souladu s RVP PV, představit algoritmy projektování a prakticky je uplatnit při tvorbě školního kurikula, definovat roviny, formy existence kurikula, projektovat v souladu s alternativními vzdělávacími programy aplikovat a respektovat základní vlastnosti cílů předškolního vzdělávání. Hlavní témata předmětu: Základní terminologie vztahující se k předmětu. Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum RVP PV, pojetí, struktura, cíle předškolního vzdělávání, terminologie. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu. Struktura a obsah kurikula při tvorbě ŠVP v souladu s RVP PV. Vlastnosti vzdělávacích cílů a jejich respektování při pedagogickém projektování. Podmínky vzdělávání dle RVP PV a jejich analýza v kontextu MŠ. Kritéria souladu RVP PV a školního vzdělávacího programu. Terminologie v oblasti pedagogického projektování, projekt, projektová metoda. Projektování vzdělávacího obsahu školního a třídního vzdělávacího programu. Algoritmy projektování a jejich uplatnění při tvorbě kurikula, postupy v tvorbě projektu. Projektování v souladu alternativními systémy. Evaluace a autoevaluce mateřské školy, autoevaluační plán. Propojení na pedagogickou praxi: Diskuse a konzultace vypracovaných ŠVP studentů s odborníkem z praxe ředitelkou, učitelkou spolupracující mateřské školy.
|
-
BERČÍKOVÁ, A. a kol. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
-
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
KALHOUS, Z, OBST, O. a kol. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: PdF MU.
-
PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M., ŠMELOVÁ, E. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II. Školní vzdělávací program. Olomouc: UP.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
PRŮCHA, J. a kol. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
-
PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
-
PRŮCHA, J. (1996). Alternativní školy.. Praha: Portál.
-
SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
-
SVOBODOVÁ, E. a kol. (2010). Vzdělávání v mateřské škole, školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
-
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Vydání první.. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy.. Olomouc: UP.
-
Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|