Předmět: Interkulturní výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova v MŠ
Kód předmětu KPG/ŠIV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žišková Michaela
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky a terminologii z oblasti interkulturní výchovy a orientuje se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita, mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR, orientovat se v sociokulturně různorodém světě, vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách, orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy, respektovat a být otevřený k odlišnostem, vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ, pracovat s dítětem s OMJ. Hlavní témata předmětu: 1. Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. 2. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. 3. Menšiny a migranti v ČR. 4. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách. 5. Problematika integrace a vzdělávání v zahraničí. 6. Exkurze v MŠ. 7. Práce s dítětem s OMJ. 8. Činnosti zaměřené na práci s dítětem s OMJ. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti navštíví mateřskou školu (školy) s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ), sledují aktivity a práci učitele s dětmi s OMJ, následuje rozbor a diskuse na základě pozorování edukační reality.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DRIJVEROVÁ, M. (2011). Kamarádi z velké dálky. Povídání o dětech z různých částí světa a pohádky z jejich zemí. Brno: Computer Press, a.s.
  • JARKOVSKÁ, L. et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.
  • PELCOVÁ, N. (2007). Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : PdF UK.
  • Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. et al. (2017). Společenské aspekty inkluze. Olomou: PdF UP.
  • VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.
  • VAVRDOVÁ, A. (2017). An inclusive environment as a space for the education of foreign students. In Šmelová, E., Souralová, E., Petrová, A. et al. Social aspects of elementary school inclusion in the context of international research. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní