Předmět: Školní didaktika 2- kurikulum

« Zpět
Název předmětu Školní didaktika 2- kurikulum
Kód předmětu KPG/ŠD2Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula. Obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.
Předmět je koncipován tak, aby studenti po jeho absolvování by měl být schopen: vysvětlit pojem učební plán, osnova, a také vysvětlit možné styly kurikula, popsat zdroje a komponenty kurikula, zkontrolovat kvalitu předložených vzdělávacích projektů, sestavit vzdělávací projekt a obhájit jeho kvalitu s ohledem k evaluaci.
Předpoklady
Student má absolvovanou disciplínu Školní didaktika 1 a Seminář ke školní didaktice 1/Z.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka, samostudium, příprava pedagogického projektu.
Doporučená literatura
  • GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2010, 2 (4). ISSN 1802-4637. Dostupné také z: http://www.orbisscholae.cz/prehled.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Prášilová, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu. V Praze: Triton.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní