Vyučující
|
-
Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem praxe je navázání na znalosti a dovednosti z předešlých praxí a jejich následné prohloubení. " Studenti praktikují v bloku šesti týdnů v jedné třídě mateřské školy. " Studenti již vedou celodenní edukaci a realizují běžné činnosti učitelky MŠ, přebírají roli učitelky MŠ. " Studenti v MŠ praktikují 3 týdny v rámci dopolední směny + 3 týdny odpolední směny, " zapojují se do většiny činností MŠ (schůzky s rodiči, akce pro veřejnost apod.). " Průběžně plní zadané úkoly v souladu s tématy tohoto předmětu, teoretickými a profilujícími předměty zejména: Inkluzivní pedagogika, Právo a legislativa pro učitele MŠ, Profesní etika učitele, Prevence rizikového chování v MŠ, oborové didaktiky, pregramotnosti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: s porozuměním projektovat v delším časovém horizontu, evaluovat v delším časovém horizontu, používat metody pedagogické diagnostiky, volit vhodné vzdělávací metody a organizační formy, respektovat specifika dítěte předškolního věku, kooperovat s pracovníky školy, cíleně a systematicky využívat vhodné formy spolupráce s rodinou, vytvořit a vyhodnotit pedagogický projekt zaměřený na spolupráci rodiny a školy, vést pedagogickou dokumentaci třídy. Témata souvislé praxe: Úvodní seminář Organizace vzdělávání v dané mateřské škole a třídě, seznámení s prostředím a dokumentací mateřské školy a třídy. Podmínky vzdělávání a jejich analýza Projektování, realizace a reflexe TVP v souladu s principy pedagogického projektování Evaluace a autoevaluace Pedagogická diagnostika Management třídy, školy, legislativa, BOZP apod. Reflexe a sebereflexe studentů Reflektivní seminář, diskuse s metodikem praxí Výstup praxe: prohlubování a uzavření pedagogického portfolia, jeho prezentace, projektování TVP, diskuse s metodikem praxí a cvičným učitelem, s vyučujícími teoretických a profilujících předmětů, reflexe, sebereflexe studenta.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., Šmardová, V., & Šmarda, R. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
-
BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
-
POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. (2012). Autoevaluace v praxi českých škol [online]. [cit. 2015-01-20]. Praha: NÚV.
-
PRÁŠILOVÁ, M., ŠMELOVÁ, E. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II. Školní vzdělávací program. Olomouc: UP.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy.. Olomouc: UP.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|