Cíle Cílem praxe je navázání na znalosti a dovednosti z předešlých praxí a jejich následné prohloubení. Studenti praktikují v bloku dvou týdnů v jedné třídě mateřské školy, dva dny absolvují v rámci odpolední směny. Projektují, realizují a reflektují TVP, a to v souladu se školním a třídním kurikulem. Průběžně plní zadané úkoly v souladu s tématy tohoto předmětu, teoretickými a profilujícími předměty zejména: Inkluzivní pedagogika, Projektování kurikula MŠ, Propedeutika elementárního čtení a psaní, oborové didaktiky, pregramotnosti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: projektovat a reflektovat TVP, a to v souladu se zájmy a potřebami dětí dvouleté děti v mateřské škole, děti v posledním povinném roce předškolního vzdělávání, děti se SVP a mimořádně nadané, vést záznamy o dětech s využitím metod pedagogické diagnostiky, orientovat se v PLPP, IVP hodnotit výstupy pedagogické činnosti v kontextu stanovených cílů a očekávaných výstupů, s porozuměním pracovat se ŠVP a TVP, chápat kontext školního kurikula a RVP PV, průběžně provádět reflexi a sebereflexi. Témata blokové praxe: Úvodní seminář Organizace vzdělávání v dané mateřské škole a třídě, seznámení s prostředím a dokumentací mateřské školy a třídy. Podmínky vzdělávání a jejich analýza v souvislosti s potřebami specifických skupin dětí dvouleté děti v mateřské škole, děti v posledním povinném roce předškolního vzdělávání, děti se SVP a mimořádně nadané vést záznamy o dětech s využitím metod pedagogické diagnostiky, Projektování, realizace a reflexe krátkých úseků dne v souladu s principy pedagogického projektování Analýza a transformace učiva RVP PV, ŠVP, TVP Pedagogická diagnostika Reflexe a sebereflexe studentů Reflektivní seminář, diskuse s metodikem praxí Výstup praxe: prohlubování pedagogického portfolia, jeho prezentace, projektování výstupů, diskuse s metodikem praxí a cvičným učitelem, s vyučujícími teoretických a profilujících předmětů, reflexe, sebereflexe studenta.
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
-
BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
-
POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. (2012). Autoevaluace v praxi českých škol [online]. [cit. 2015-01-20]. Praha: NÚV.
-
PRÁŠILOVÁ, M., ŠMELOVÁ, E. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II. Školní vzdělávací program. Olomouc: UP.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál.
|