Cíle Cílem předmětu je navázání na znalosti a dovednosti z předešlých praxí a jejich následné prohloubení. Studenti praktikují v bloku dvou týdnů v jedné třídě mateřské školy. Projektují, realizují a reflektují výstupy dvou i více činností, které na sebe v organizaci dne plynule navazují, a to v souladu se školním a třídním kurikulem. Průběžně plní zadané úkoly v souladu s tématy tohoto předmětu, teoretickými a profilujícími předměty zejména: Pedagogická psychologie, Pedagogická diagnostika, oborové didaktiky, pregramotnosti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: projektovat a realizovat krátké úseky dne v MŠ, popsat metodický postup plánovaných úseků dne, analyzovat podmínky třídy v souladu s projektováním činností, specifikovat zájmy a potřeby dětí, a v tomto kontextu vytvořit vzdělávací nabídku, připravit podmínky pro realizaci řízených a spontánních aktivit, pro přechodové momenty, pobyt venku. orientovat se ve školním kurikulu, s porozuměním a na základě znalostí dětí motivovat k činnostem a spolupráci, bezprostředně komunikovat s dětmi i zaměstnanci školy, průběžně provádět reflexi a sebereflexi. Témata blokové praxe: Úvodní seminář Organizace vzdělávání v dané mateřské škole a třídě, seznámení s prostředím a dokumentací mateřské školy a třídy. Podmínky vzdělávání a jejich analýza Didaktický postup při projektovaní krátkých úseků dne Projektování, realizace a reflexe krátkých úseků dne Analýza a transformace učiva RVP PV, ŠVP, TVP Vlastnosti cílů a jejich respektování při projektování krátkých úseků dne Analýza zájmů a potřeb dětí předškolního věku Pedagogická komunikace Pedagogická diagnostika Reflexe a sebereflexe studentů Reflektivní seminář, diskuse s metodikem praxí Výstup praxe: prohlubování pedagogického portfolia, jeho prezentace, projektování výstupů, diskuse s metodikem praxí a cvičným učitelem, s vyučujícími teoretických a profilujících předmětů, reflexe, sebereflexe studenta.
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
-
BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál.
|