Vyučující
|
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Mach Martin, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Právo, právní norma, právní řád, právní síla právního předpisu, hierarchie právního řádu. Působnost právních norem, jejich vyhlašování, platnost, účinnost, derogace, retroaktivita. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Občanskoprávní vztahy ve školství. Pracovně-právní vztahy ve školství. Veřejno-právní vztahy ve školství. Legislativní úprava vzdělávacího systému v České republice. Tvorba interních směrnic MŠMT. Přehled o legislativě ve školství a postavení zúčastněných subjektů. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vymezení základních působností dotčených subjektů při řízení a organizaci výchovy a vzdělávání v České republice. Právní postavení pedagogického pracovníka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v základních právních pojmech a institutech z pohledu teorie práva, reprodukovat právní normy jak z pohledu systematiky, tak z pohledu jednotlivých právních pojmů a institutů, orientovat se v jednotlivých odvětvích práva soukromého a veřejného ve vztahu k fungování škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení, aplikovat vybrané instituty práva soukromého a veřejného ve školní praxi, určit a objasnit ucelený přehled o systému právních norem upravujících vzdělávání a školský systém ČR, zdůvodnit a zhodnotit postavení učitele ve vzdělávacím a výchovném procesu, orientovat se v povinnostech a právech pedagogického pracovníka.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: zpracování tématu, účast ve výuce, studium studijních materiálů Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE. Pro ISP min. 30% účast na výuce a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., LZPS ČR..
-
Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR..
-
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
-
HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
-
HÝBLOVÁ, Radmila. Školská legislativa. Olomouc: VUP, 2010..
-
Janku, M. (2014). Základy veřejného a soukromého práva.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
-
JEMELKA, L. (2011). Správní řád - komentář. C.H.Beck Praha.
-
Neščáková, L. (2012). Pracovní právo pro neprávníky.. Praha: Grada Publishing.
-
NOVÁKOVÁ, Z. (2007). Bezpečnost a ochrana zdraví žáků na školách -školní a pracovní úrazy. Olomouc: VUP Olomouc.
-
PIKALOVÁ, Iva. Dítě, škola, právo. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011..
-
Ryšávková Veronika a kol. (2014). Nový občanský zákoník úplně pro všechny. Grada Praha.
-
ŠÁMAL, P., VÁLKOVÁ, H. (2004). Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.. Praha.
-
VALENTA, J. (2006). Zákon o pedagogických pracovnících. Praha: ASPI.
-
VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2013..
-
VAVREČKOVÁ, M. (2000). Výchovné problémy.. Brno.
-
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších..
-
Vyhláška č. 64/2005 Sb.. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění pozdějších předpisů..
-
Vyhláška č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání..
-
Zákon č. 561/2004 Sb.. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
|