Předmět: Základy kvalitativně orientovaného výzkumu

« Zpět
Název předmětu Základy kvalitativně orientovaného výzkumu
Kód předmětu KPG/ZKL@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Formulace problému empirického výzkumu. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování. Vybrané designy kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografie, aj.). Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvalitativně orientovaných výzkumech. Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Osvojit si zásady a metody kvalitativního výzkumu, - vytvořit postup kvalitativně orientovaného výzkumu, - připravit pilotní studii a koncipovat předvýzkum, - provést kvalitativní výzkum včetně jeho vyhodnocení, interpretace výsledků a vyvození závěrů pro praxi, - vytvořit zprávu o provedeném výzkumu. - zvolit optimální přístup při zpracování empirické části diplomové práce kvalitativní povahy, - popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce. Témata: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách a jeho fáze. Aplikace vybraných metod sběru dat. Příprava projektu empirického výzkumu. Realizace pilotní studie, předvýzkumu a vlastního empirického výzkumu. Metody kvalitativního výzkumu. Výzkum jako součást závěrečných a diplomových prací. Etika výzkumné práce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

didaktický test (zápočet), průběžné plnění úkolů zadaných na seminářích, vytvoření projektu, samostudium Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. viz. doporučená literatura
Doporučená literatura
  • DISMAN, Miroslav. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.. Praha: Karolinum.
  • GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4..
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu.. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide.. USA: SAGE.
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, Š. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2004). Cesta pedagogického výzkumu. Brno.
  • Punch. K. (2015). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
  • Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing.
  • SKUTIL, Martin a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní