Předmět: Zážitková pedagogika

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu KPG/ZAP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmída Jan, Mgr.
  • Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teoretická východiska zážitkové pedagogiky. Základní koncepty zážitkové pedagogiky (zážitek, prožitek, zkušenost). 2. Využití zážitkové pedagogiky se zvláštním zřetelem na vazbu k pedagogice volného času a sociální pedagogice. Současné trendy uplatnění zážitkové pedagogiky (všestranný rozvoj osobnosti, zážitkové kurzy, školství a rozvoj klíčových kompetencí, komerční a nekomerční využití, dobrodružná terapie). 3. Základní teoretické přístupy a modely využívané v oblasti zážitkové výchovy a vzdělávání (modely zón komfortu, teorie optimálního prožívání, cykly učení, styly učení, modely využití zpětné vazby, motivace v zážitkové pedagogice). 4. Funkce zpětné vazby - nutná součást transferu učení v zážitkovém vzdělávání. 5. Skupinová dynamika - práce se skupinou a rozvoj skupiny. 6. Kořeny výchovy v přírodě a zážitkového vzdělávání v ČR i zahraničí (Woodcraft Indians, Tramping, Děti živěny, Liga lesní moudrosti, Junák Český skaut, hnutí Brontosaurus, Česká tábornická unie, Prázdninová škola Lipnice). Významné osobnosti (Seton, Baden Powel, Thoureau, Foglar, Svojsík). 7. Outward Bound - historické souvislosti, význam pro moderní přístupy v oblasti zážitkového a zkušenostního učení. 8. Hra jako hlavní prostředek zážitkové pedagogiky, základní teorie hry, dělení her, uvádění her, tvoření her. 9. Příprava, plánování a realizace kurzů zážitkové pedagogiky. 10. Bezpečnost a risk management.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. Znát a rozumět konceptu zážitkové pedagogiky. 2. Rozumět a umět aplikovat základní teoretické přístupy a modely využívané v oblasti zážitkové pedagogiky (modely zón komfortu, teorie optimálního prožívání, cykly učení, styly učení, modely využití zpětné vazby, motivace v zážitkové pedagogice) 3. Rozumět a umět využít zpětné vazby v zážitkové pedagogice. 4. Rozumět základním pojmům z oblasti teorie hry, dělení her a zvládnout navrhnout základní koncept nové hry. 5. Znát historii a kontext vývoje zážitkové pedagogiky a její významné osobnosti. 6. Umět posoudit rizika při zážitkových aktivitách a nastavit vhodné postupy pro jejich předcházení.

Předpoklady
Předmět předpokládá základní znalosti z pedagogiky volného času, teorie volného času a obecných konceptů teorie výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Příprava a obhajoba projektu pro realizaci kurzu zážitkové pedagogiky na zvolené téma. Projekt musí obsahovat novou nebo inovovanou hru využívající teorii zážitkové pedagogiky.
Doporučená literatura
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
  • PELÁNEK, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí.. Praha: Portál.
  • Pelánek, R. (2010). Zážitkové výukové programy. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní