Vyučující
|
-
Šmída Jan, Mgr.
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretická východiska zážitkové pedagogiky. Základní koncepty zážitkové pedagogiky (zážitek, prožitek, zkušenost). 2. Využití zážitkové pedagogiky se zvláštním zřetelem na vazbu k pedagogice volného času a sociální pedagogice. Současné trendy uplatnění zážitkové pedagogiky (všestranný rozvoj osobnosti, zážitkové kurzy, školství a rozvoj klíčových kompetencí, komerční a nekomerční využití, dobrodružná terapie). 3. Základní teoretické přístupy a modely využívané v oblasti zážitkové výchovy a vzdělávání (modely zón komfortu, teorie optimálního prožívání, cykly učení, styly učení, modely využití zpětné vazby, motivace v zážitkové pedagogice). 4. Funkce zpětné vazby - nutná součást transferu učení v zážitkovém vzdělávání. 5. Skupinová dynamika - práce se skupinou a rozvoj skupiny. 6. Kořeny výchovy v přírodě a zážitkového vzdělávání v ČR i zahraničí (Woodcraft Indians, Tramping, Děti živěny, Liga lesní moudrosti, Junák Český skaut, hnutí Brontosaurus, Česká tábornická unie, Prázdninová škola Lipnice). Významné osobnosti (Seton, Baden Powel, Thoureau, Foglar, Svojsík). 7. Outward Bound - historické souvislosti, význam pro moderní přístupy v oblasti zážitkového a zkušenostního učení. 8. Hra jako hlavní prostředek zážitkové pedagogiky, základní teorie hry, dělení her, uvádění her, tvoření her. 9. Příprava, plánování a realizace kurzů zážitkové pedagogiky. 10. Bezpečnost a risk management.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. Znát a rozumět konceptu zážitkové pedagogiky. 2. Rozumět a umět aplikovat základní teoretické přístupy a modely využívané v oblasti zážitkové pedagogiky (modely zón komfortu, teorie optimálního prožívání, cykly učení, styly učení, modely využití zpětné vazby, motivace v zážitkové pedagogice) 3. Rozumět a umět využít zpětné vazby v zážitkové pedagogice. 4. Rozumět základním pojmům z oblasti teorie hry, dělení her a zvládnout navrhnout základní koncept nové hry. 5. Znát historii a kontext vývoje zážitkové pedagogiky a její významné osobnosti. 6. Umět posoudit rizika při zážitkových aktivitách a nastavit vhodné postupy pro jejich předcházení.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá základní znalosti z pedagogiky volného času, teorie volného času a obecných konceptů teorie výchovy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Příprava a obhajoba projektu pro realizaci kurzu zážitkové pedagogiky na zvolené téma. Projekt musí obsahovat novou nebo inovovanou hru využívající teorii zážitkové pedagogiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
PELÁNEK, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí.. Praha: Portál.
-
Pelánek, R. (2010). Zážitkové výukové programy. Praha: Portál.
|