Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách a jeho fáze. 2. Aplikace vybraných metod sběru dat. 3. Příprava projektu empirického výzkumu. 4. Realizace pilotní studie, předvýzkumný a empirický výzkum. 5. Statistické zpracování výsledků dotazníku (třídění první a druhé úrovně, interpretace výsledků). 6. Metody analýzy v kvalitativním výzkumu. 7. Akademické psaní - tvorba závěrečné výzkumné zprávy. 8. Příprava odborného článku z realizovaného výzkumu. 9. Výzkum jako součást diplomové práce. 10. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu / studenti budou schopni: Zvládnout proces kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Připravit pilotní studii a navrhnout předvýzkum na zvolené téma. Navrhnout průběh předvýzkumu včetně jeho vyhodnocení, interpretace výsledků a závěry pro praxi. Připravit zprávu o provedeném výzkumu. Zvolit optimální výzkumný přístup pro empirickou část své práce. Zvládnout etická pravidla vědeckého výzkumu a technický aspekt psaní.
Rozvoj kompetencí osobnostních, kognitivních, řešení problémů, komunikativní, sociální, kreativní, spolupráce
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro zapsání předmětu je základní znalost metodologie pedagogického výzkumu. V rámci předmětu se předpokládá rozvoj akademických dovedností, a to zejména ve vztahu k sepsání závěrečné výzkumné zprávy nebo článku do vybraného periodika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Příprava seminární práce - návrh pilotní výzkumné studie při níž budou student prokáže teoretické znalosti v rozsahu sylabu předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bryman, A. (2008). Social research methods. Oxford, UK: Oxford University Press..
-
Candlin, C. (2016). Academic writing step-by-step: A research-based approach. Bristol, CT: Equinox Publishing Ltd..
-
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5th ed.). London, UK: Routledge..
-
Cousin, G. (2009). Researching learning in higher education: An introduction to contemporary methods and approaches. London, UK: Routledge.
-
Kouritzin, S. G., Piquemal, N. A., & Norman, R. (Eds.). (2009). Qualitative research: Challenging the orthodoxies in standard academic discourse(s). New York, NY: Routledge..
-
Murray, R., & Moore, S. (2006). The handbook of academic writing: A fresh approach. Berkshire, UK: Open University Press. Available from https://saidnazulfiqar.files.wordpress.com/2008/04/academic-writing-handbook.pdf.
-
Paltridge, B. (2004). Academic writing. Language Teaching, 37(2), 87-105..
-
Sword, H. (2012). Stylish academic writing. Cambridge, MA: Harvard University Press..
|