Předmět: Quantitative Research 2

« Zpět
Název předmětu Quantitative Research 2
Kód předmětu KPG/YQN2@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Peng Danping, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Basic themes: 1. Measurement in educational research, its types and properties. 2. Measurement levels in educational research. 3. Methods of data processing. 4. Position characteristics (mean values). 5. Measures of variability. 6. Methods of graphical data representation. 7. Selected techniques of exploratory analysis (quartile graphs, S-L graphs). 8. Normal distribution and its properties. 9. Methods and techniques of relational analysis. 10. Correlation analyses. 11. Selected statistical tests of significance used in hypothesis

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Aims of the subject / students will be able to: Name and characterize measurements in educational research, its types and characteristics, List and characterize measurement levels in educational research, Characterize normal distribution and its properties, Describe and use central tendencies (mean values), Use methods of graphical data representation, Use selected statistical methods used in hypothesis testing, Evaluate and interpret quantitative research data, Describe and use selected software for data processing in quantitative research.

Předpoklady
Full-time form of study: written (exam), continuous fulfillment of seminar tasks assigned at seminars, self-study - continuous preparation for follow-up seminars and exams. Requirements for Students with an Individual Study Plan: 1. A minimum of 20% attendance at seminars. 2. Submission of a summary for each module. 3. Mandatory participation in the final exam.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Full-time form of study: written (exam), continuous fulfillment of seminar tasks assigned at seminars, self-study - continuous preparation for follow-up seminars and exams. Requirements for Students with an Individual Study Plan: 1. A minimum of 20% attendance at seminars. 2. Submission of a summary for each module. 3. Mandatory participation in the final exam.
Doporučená literatura
  • Brown, A. T. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). New York, NY: The Guilford Press.
  • deMarrais, K. B., & Lapan, S. D. (Eds.). (2004). Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates..
  • Hoy, K. W., & Adams, C. M. (2015). Quantitative research in education: A primer. Thousand Oaks, CA: SAGE..
  • Kaplan, D. (2014). Bayesian statistics for the social sciences. New York, NY: The Guilford Press..
  • Lichtman, M. (2013). Qualitative research in education: A user's guide. Thousand Oaks, CA: SAGE..
  • Newsome, B. O. (2016). Introduction to research, analysis, and writing: Practical skills for social science students. Thousand Oaks, CA: SAGE..
  • Ravid, R. (2015). Practical statistics for educators (5th ed.). Lanham, MA: Rowman & Littlefield Publishers..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -