Předmět: Pedagogical Diagnosis

« Zpět
Název předmětu Pedagogical Diagnosis
Kód předmětu KPG/YPDI@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Peng Danping, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Aims of the subject / students will be able to: Student is able to define the notions connected with diagnosis and diagnostics; to describe the stages of pedagogical diagnosis; to define the object, goal and functions of diagnosis; to enumerate the stages of the organized activity cycle; to enumerate the typical areas of pedagogical diagnosis; to identify basic problems/situations demanding recognition (diagnosis) and undertaking educational activities. Student is able to enumerate basic principles concerning projecting and conducting diagnostic research; to enumerate scientific approaches/models as well as methods techniques applied in diagnosing; to enumerate the determinants of the course of diagnostic process; to describe the usefulness of norms and estimates in diagnostic research; to enumerate the mistakes made by the diagnostician and he diagnosed in the course of diagnostic process; to describe the ethical aspects of diagnosing process.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Requirements for Students with an Individual Study Plan: 1. A minimum of 20% attendance at seminars. 2. Submission of a summary for each module. 3. Mandatory participation in the final exam.
Doporučená literatura
  • Batrakova, I. S., Mosina, A. V., & Tryapitsyna, A. P. (1993). Pedagogical diagnostics at a practical and experimental affair of a school. A book for teachers. Saint Petersburg: CPS..
  • Bespalko, V. P. (2006). Parameters and criteria for diagnostical purposes. School Technologies, 1(1), 118-128..
  • Bloom, B. S., Madaus, G. F., & Hasting, J. T. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York, NY: McGraw-Hill..
  • Bubnova, S. S. (1995). A diagnostic method for determining the value orientations of an individual. Moscow..
  • Harris, J., Mishra, P., & Koehler, M. (2009a). Teachers' technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, 4(1), 393-416. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2009.10782536.
  • Ingenkamp, K. (1991). Pedagogical diagnostics (translation from German). Moscow: Pedagogics..
  • Kuznetsova, M. I., & Kochurova, E. E. (2002). Methodology of conducting of pedagogical diagnosis and a set of diagnostical materials determing the children's readiness to the training at a school. Primary School, 3..
  • Mikhaylichev, E. A. (2003). Methodology of diagnostics of breeding. School Technologies, 4(1), 123-127.
  • Mikhaylichev, E. A. (2003). Methodology of pedagogical psycho-diagnostics. School Technologies, 6(1), 147-157..
  • Zimnyaya, I. A. (2002). Pedagogical psychology. Moscow: Logos..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -