Předmět: Experiential learning and experiential education

« Zpět
Název předmětu Experiential learning and experiential education
Kód předmětu KPG/YEXPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz je zaměřen na získání teoretických znalostí i praktických dovedností v oblasti zážitkové pedagogiky/výchovy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vysvětlit základní pojmy zážitkové pedagogiky a reflektovat možnosti, které zážitková pedagogika nabízí pro pedagogickou praxi a volnočasové vzdělávání. Studenti by se měli naučit integrovat zkušenost/dobrodružství do každodenní pedagogické/vzdělávací praxe a vytvořit portfolio vhodných aktivit, které lze snadno realizovat v běžném vzdělávání. Součástí kurzu je v případě vhodných podmínek i absolvování kurzu zážitkové pedagogiky nebo zimního či vodáckého kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni definovat základní pojmy a vysvětlit principy zážitkového vzdělávání, na základě pochopení principů skupinové dynamiky navrhovat hry a další zážitkové aktivity vhodné pro konkrétní skupinu, vést efektivně zpětnou vazbu v rámci prožitkových aktivit, připravit projekt zážitkové akce. Témata: Terminologie zážitkové pedagogiky. Principy zážitkového vzdělávání - zážitkové učení, komfortní zóna, flow. Vznik a rozvoj zážitkového vzdělávání. Dynamická skupina. Hra jako vzdělávací nástroj. Metody a techniky zpětné vazby. Návrh, realizace a vyhodnocení zážitkových aktivit. Zásady dramaturgie zážitkových akcí.
kompetence k učení, sociálně personální a komunikativní, ke spolupráci, vedení týmu, tvořivá, řešení problému
Předpoklady
Základní znalosti pedagogiky zážitku a pedagogiky volného času, orientace v outdoorových aktivitách, schopnost zapojit se do aktivit, vedení skupiny a spolupráce

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Teoretická práce o zážitkové pedagogice v zemi studenta - historický přehled, vývoj, současný stav. Prezentace dobré praxe v oblasti zážitkové pedaogiky ve vaší zemi, např. ve vztahu ke specifikům kultury atp. Dvě typické hry. Prezentace práce bude probíhat na zážitkovém kurzu.
Doporučená literatura
  • Colin Beard a John P. Wilson. (2018). Experiential Learning: A Practical Guide for Training, Coaching and Education. London.
  • Kolb, A., & Kolb, D. A. (2017). The experiential educator: Principles and practices of experiential learning.. Kaunakakai.
  • Kolb, Alice Y. and Kolb, David A. Experiential Learning Theory as a Guide for Experiential Educators in Higher Education. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr