Předmět: Citizenship and Identity

« Zpět
Název předmětu Citizenship and Identity
Kód předmětu KPG/YCAI@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Basic themes: 1. Identity (personal identity, group identity), 2. citizenship, 3. nationality, 4. society, 5. country, 6. global age, 7. global education, 8. migration, 9. racism, 10. culture, 11. diversity, 12. sustainability.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Aims of the subject / students will be able to: Define different concepts of nationality and citizenship, Describe what personal/group identity is, and how it shapes our lives, Analyze the impact of family, friends, community, culture, religion and other factors on their identity, Define the role of different institutions (community, state, nno) in shaping individuals and groups, Understand the influence of traditional values and religion on an individual and society, Specify the influence of social, environmental and economic changes on society (migration, globalisation and its consequences), Discuss the sustainability in the society (diversity x unity, progress x tradition).

Předpoklady
Presumed competencies: Upon completion of the subject the students will be able to: Accept the concepts of relevant terms (nationality, citizenship, society, identity), Recognize and evaluate their own identity and recognize and evaluate identity of other people, Analyse the changes in the society and their influence on everyday life of people, Appreciate the importance of individual and group values for cohesion of the society Accept their role as a citizen in the terms of concrete country Understand the need of global education for the future.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Presentation of the project
Doporučená literatura
  • Algan, Y., Bisin, A., Manning, A., & Verdier, T. (2012). Cultural integration of immigrants in Europe. Oxford, UK: Oxford University Press..
  • Hubálek, T. et al. (2018). Social, cultural, ethical and political aspects of migration. Bammental, Germany: Bettina Weiss Verlag - kalliope paperbacks..
  • Max Haller. (Dual) Citizenship and National Identity in a Globalised World: Sociological Perspectives. .
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, NY: The Free Press..
  • Tilly Charles. Citizenship, Identity and Social History. International Review of Social History. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Research and Development in Educational Studies (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní