Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Šemberová Markéta, Mgr.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studentům budou představeny nejznámější alternativní školské systémy jako zdroj inspirace pro reformu tradičních škol, principy alternativních koncepcí a alternativní přístupy ve výuce, a možnosti aplikovat je v praxi. Objasnění idejí koncepcí alternativních škol. V předmětu se studenti naučí definovat alternativní vzdělávání, popsat společné rysy a principy alternativních škol a zapamatovat si stručnou historii alternativních přístupů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
1) Definovat alternativní vzdělávání, popsat historický vývoj alternativních škol. 2) Charakterizovat základní typy alternativních škol - Montessori, Waldorfská, Daltonský plán, Jenský plán, demokratická škola apod. 3) Představit pozitiva a negativa alternativního školství. 4) Vytvořit prezentaci o vybrané alternativní škole a uvést příklady dobré praxe.
kompetence k učení, řešení problémů, sociální a komunikativní
|
Předpoklady
|
obecné znalosti školských systémů, didaktických principů a teorie výchovy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Připravit seminární práci a prezentaci k vybranému konceptu alternativní školy ze své země. Popsat historické aspekty danho alternativního přístupu, současný stav a uvést příklady dobré praxe. Rozsah seminární práce je 9000 - 14000 znaků, struktura práce - úvod, hlavní stať, závěr, seznam použitých zdrojů citace dle APA.
|
Doporučená literatura
|
-
Kraftl Peter. (2013). Geographies of alternative education: Diverse learning spaces for children and young people. Bristol.
-
Laner, C., Eichelberger, H., Dietl, K., & Laner. (2014). Schule neu gedacht ? Schule neu gemacht: Die moderne Schule. Reformpa?dagogische Unterrichtsentwicklung.. Innsbruck: StudienVerlag.
|