Předmět: Alternative schools

« Zpět
Název předmětu Alternative schools
Kód předmětu KPG/YALTE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Šemberová Markéta, Mgr.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studentům budou představeny nejznámější alternativní školské systémy jako zdroj inspirace pro reformu tradičních škol, principy alternativních koncepcí a alternativní přístupy ve výuce, a možnosti aplikovat je v praxi. Objasnění idejí koncepcí alternativních škol. V předmětu se studenti naučí definovat alternativní vzdělávání, popsat společné rysy a principy alternativních škol a zapamatovat si stručnou historii alternativních přístupů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
1) Definovat alternativní vzdělávání, popsat historický vývoj alternativních škol. 2) Charakterizovat základní typy alternativních škol - Montessori, Waldorfská, Daltonský plán, Jenský plán, demokratická škola apod. 3) Představit pozitiva a negativa alternativního školství. 4) Vytvořit prezentaci o vybrané alternativní škole a uvést příklady dobré praxe.
kompetence k učení, řešení problémů, sociální a komunikativní
Předpoklady
obecné znalosti školských systémů, didaktických principů a teorie výchovy

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Připravit seminární práci a prezentaci k vybranému konceptu alternativní školy ze své země. Popsat historické aspekty danho alternativního přístupu, současný stav a uvést příklady dobré praxe. Rozsah seminární práce je 9000 - 14000 znaků, struktura práce - úvod, hlavní stať, závěr, seznam použitých zdrojů citace dle APA.
Doporučená literatura
  • Kraftl Peter. (2013). Geographies of alternative education: Diverse learning spaces for children and young people. Bristol.
  • Laner, C., Eichelberger, H., Dietl, K., & Laner. (2014). Schule neu gedacht ? Schule neu gemacht: Die moderne Schule. Reformpa?dagogische Unterrichtsentwicklung.. Innsbruck: StudienVerlag.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr