Předmět: Vzdělávací politika v národním i mezinárodním kontextu

« Zpět
Název předmětu Vzdělávací politika v národním i mezinárodním kontextu
Kód předmětu KPG/XVPMK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: - Charakteristiky vzdělávací politiky a srovnávací pedagogiky, jejich aktérů, metod a nástrojů. -Současný stav a trendy vývoje vybraných školských systémů (včetně České republiky), podstata a důsledky trendů projevujících se v českém vzdělávacím prostředí po roce 1990. -Strategie pro inovace a reformy ve školských systémech. -Řízení školských systémů a alokace zdrojů. Zajišťování kvality vzdělávacích systémů. Synergie externí a interní evaluace. -Podoby/modely školství jako východisko k dosahování efektivity vzdělávání. Vnímání a užívání standardů. Indikátory přidané hodnoty. -Hlavní trendy vzdělávací politiky EU: dokumenty a nástroje. Aktivity IEA, OECD aj. a jejich vliv na vzdělávací politiku EU a jednotlivých členských zemí. -Celoživotní učení, formální, neformální a informální vzdělávání v EU. Uznávání kvalifikací. -Zásadní koncepční a strategické dokumenty české vzdělávací politiky po roce 1990. Jejich naplňování a případné revize. Příslušná legislativa a financování. -Teorie vzdělávání a jejich klasifikace. -Společenské a ekonomické funkce vzdělávacích institucí. Škola jako instituce, organizace, specifická organizace a pospolitost. -Přehled výzkumů sledujících efektivitu a kvalitu škol. Perspektivy efektivity školy (pojetí: všeobecné, ekonomické, organizačně-teoretické). -Historicko-socio-kulturní kontext a kvalita školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: -objasnit vzdělávací politiku a srovnávací pedagogiku jako vědní obory, akcentovat jejich praktický/aplikační charakter, -zdůvodnit význam srovnávací pedagogiky a její vztah k vzdělávací politice na národní i mezinárodní úrovni, -analyzovat rozmanité rysy různých školských systémů včetně mechanismů zajišťování jejich kvality a efektivity, specifiky pak faktory ovlivňující úspěšnost školských systémů -charakterizovat současné společné trendy v různých školských systémech (zejména v zemích Evropské unie), -zhodnotit význam evropské dimenze ve vzdělávání, -charakterizovat hlavní témata stávající české vzdělávací politiky v kontextu celoevropského vývoje, zaujmout k návrhům a způsobům jejich řešení svůj osobitý postoj a obhájit ho, -uvést různé způsoby identifikace klíčových indikátorů vzdělávání (včetně otázky zjišťováí výsledků a výstupů vzdělávání) a nastínit možné způsoby práce se zjištěními z mezinárodních šetření, -podrobněji analyzovat vybraný jev (v závislosti na řešenou disertační práci) v různých kontextech a souvislostech.
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: -objasnit vzdělávací politiku a srovnávací pedagogiku jako vědní obory, akcentovat jejich praktický/aplikační charakter, -zdůvodnit význam srovnávací pedagogiky a její vztah k vzdělávací politice na národní i mezinárodní úrovni, -analyzovat rozmanité rysy různých školských systémů včetně mechanismů zajišťování jejich kvality a efektivity, specifiky pak faktory ovlivňující úspěšnost školských systémů -charakterizovat současné společné trendy v různých školských systémech (zejména v zemích Evropské unie), -zhodnotit význam evropské dimenze ve vzdělávání, -charakterizovat hlavní témata stávající české vzdělávací politiky v kontextu celoevropského vývoje, zaujmout k návrhům a způsobům jejich řešení svůj osobitý postoj a obhájit ho, -uvést různé způsoby identifikace klíčových indikátorů vzdělávání (včetně otázky zjišťováí výsledků a výstupů vzdělávání) a nastínit možné způsoby práce se zjištěními z mezinárodních šetření, -podrobněji analyzovat vybraný jev (v závislosti na řešenou disertační práci) v různých kontextech a souvislostech.
Předpoklady
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Filozofické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Student předloží seznam prostudované literatury a vlastní odborný vědecký text v podobě studie reflektující vztah tématu disertační práce k problematice vzdělávací politiky. Uvedený text může být následně součástí jeho disertační práce či může být publikován.
Doporučená literatura
  • BRAY, M. (ed.) . (2003). Comparative Education : Continuing Tradition, New Challenges, and New Paradigma.. Hamburg : Kluwer Academic Publisher.
  • EURYDICE. (2007). School Autonomy in Europe. Policies and Measures. . Brusel: EURYDICE.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.) . (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. . Praha: Karolinum.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). (2006). Vybrané problémy vzdělávací politiky. . Praha: Karolinum.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. . Praha: Karolinum.
  • MASEMANN, V., WELCH, A. (eds.) . (1997). Tradition, Modernity and post-Modernity in Comparative Education. . Hamburg: Kluwer Academic Publishers in cooperation with UNESCO Institute for Education.
  • MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v ČR : Bílá kniha.. Praha: UIV TAURIS.
  • OECD. (2010). Education at a Glance 2010 and Highlights from Education at a Glance 2010. . Paris: OECD.
  • POL, M. (2007). Škola v proměnách. . Brno: MU.
  • POSTLETHWAIT, T. N. . (1995). International Encyclopedia of National Systems of Education.. New York: Pergamon.
  • PRŮCHA, J. (2006). Srovnávací pedagogika.. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, J. DVOŘÁK, D. (1997). Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Edukační realita: Základní pojmy a vztahy. Praha: Portál.
  • RÝDL, K. (2003). Inovace školských systémů. . Praha: ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -