Název předmětu | Vzdělávací politika v národním i mezinárodním kontextu |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XVPMK |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní témata: - Charakteristiky vzdělávací politiky a srovnávací pedagogiky, jejich aktérů, metod a nástrojů. -Současný stav a trendy vývoje vybraných školských systémů (včetně České republiky), podstata a důsledky trendů projevujících se v českém vzdělávacím prostředí po roce 1990. -Strategie pro inovace a reformy ve školských systémech. -Řízení školských systémů a alokace zdrojů. Zajišťování kvality vzdělávacích systémů. Synergie externí a interní evaluace. -Podoby/modely školství jako východisko k dosahování efektivity vzdělávání. Vnímání a užívání standardů. Indikátory přidané hodnoty. -Hlavní trendy vzdělávací politiky EU: dokumenty a nástroje. Aktivity IEA, OECD aj. a jejich vliv na vzdělávací politiku EU a jednotlivých členských zemí. -Celoživotní učení, formální, neformální a informální vzdělávání v EU. Uznávání kvalifikací. -Zásadní koncepční a strategické dokumenty české vzdělávací politiky po roce 1990. Jejich naplňování a případné revize. Příslušná legislativa a financování. -Teorie vzdělávání a jejich klasifikace. -Společenské a ekonomické funkce vzdělávacích institucí. Škola jako instituce, organizace, specifická organizace a pospolitost. -Přehled výzkumů sledujících efektivitu a kvalitu škol. Perspektivy efektivity školy (pojetí: všeobecné, ekonomické, organizačně-teoretické). -Historicko-socio-kulturní kontext a kvalita školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: -objasnit vzdělávací politiku a srovnávací pedagogiku jako vědní obory, akcentovat jejich praktický/aplikační charakter, -zdůvodnit význam srovnávací pedagogiky a její vztah k vzdělávací politice na národní i mezinárodní úrovni, -analyzovat rozmanité rysy různých školských systémů včetně mechanismů zajišťování jejich kvality a efektivity, specifiky pak faktory ovlivňující úspěšnost školských systémů -charakterizovat současné společné trendy v různých školských systémech (zejména v zemích Evropské unie), -zhodnotit význam evropské dimenze ve vzdělávání, -charakterizovat hlavní témata stávající české vzdělávací politiky v kontextu celoevropského vývoje, zaujmout k návrhům a způsobům jejich řešení svůj osobitý postoj a obhájit ho, -uvést různé způsoby identifikace klíčových indikátorů vzdělávání (včetně otázky zjišťováí výsledků a výstupů vzdělávání) a nastínit možné způsoby práce se zjištěními z mezinárodních šetření, -podrobněji analyzovat vybraný jev (v závislosti na řešenou disertační práci) v různých kontextech a souvislostech.
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: -objasnit vzdělávací politiku a srovnávací pedagogiku jako vědní obory, akcentovat jejich praktický/aplikační charakter, -zdůvodnit význam srovnávací pedagogiky a její vztah k vzdělávací politice na národní i mezinárodní úrovni, -analyzovat rozmanité rysy různých školských systémů včetně mechanismů zajišťování jejich kvality a efektivity, specifiky pak faktory ovlivňující úspěšnost školských systémů -charakterizovat současné společné trendy v různých školských systémech (zejména v zemích Evropské unie), -zhodnotit význam evropské dimenze ve vzdělávání, -charakterizovat hlavní témata stávající české vzdělávací politiky v kontextu celoevropského vývoje, zaujmout k návrhům a způsobům jejich řešení svůj osobitý postoj a obhájit ho, -uvést různé způsoby identifikace klíčových indikátorů vzdělávání (včetně otázky zjišťováí výsledků a výstupů vzdělávání) a nastínit možné způsoby práce se zjištěními z mezinárodních šetření, -podrobněji analyzovat vybraný jev (v závislosti na řešenou disertační práci) v různých kontextech a souvislostech. |
Předpoklady |
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Filozofické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Student předloží seznam prostudované literatury a vlastní odborný vědecký text v podobě studie reflektující vztah tématu disertační práce k problematice vzdělávací politiky. Uvedený text může být následně součástí jeho disertační práce či může být publikován. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |