Předmět: Aktuální trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Aktuální trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání
Kód předmětu KPG/XTPCV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Učící se společnost, učící se organizace. Nové trendy a cílové skupiny ve vzdělávání dospělých. Didaktické aspekty a inovace ve vzdělávání dospělých. Aktuální přístupy ke vzdělávání vzdělavatelů. Problematika formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení v ČR. Uznávání výsledků neformálního a informálního učení. Národní soustava kvalifikací a participace škol na přípravě a realizaci programů dalšího vzdělávání. Distanční vzdělávání. Možnosti a limity distančního vzdělávání. Historické aspekty a komparativní přístup v distančním vzdělávání. Didaktika distančního vzdělávání. Autorská tvorba pro distanční vzdělávání. eLearning a jeho metodologie. eLearning jako podpora klasické výuky. eLearning ve vzdělávání dospělých. Didaktika eLearningu. Role a kompetence tutora v distančním vzdělávání a v eLearningu. Pedagogická komunikace pod vlivem moderních informačních a komunikačních technologií. Měnící se role a kompetence učitelů v kontextu celoživotního vzdělávání. Další vzdělávání a rozvoj pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů. Zájmové vzdělávání dospělých. Řešení problematiky didaktického amatérismu v zájmovém vzdělávání dospělých. Animační programy a zážitkové formy v zájmovém vzdělávání dospělých. Vzdělávání minorit. Vzdělávání znevýhodněných skupin obyvatelstva. Vzdělávací programy pro osoby ohrožené sociální exkluzí. Vzdělávání seniorů ? cesta ke kvalitě života v séniu. Senioři jako objekt edukace. Instituce vzdělávání seniorů. Role poradenských služeb v edukaci seniorů. Proseniorská edukace jako cesta k mezigeneračnímu pochopení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Účastníci studia budou schopni popsat změny, které jsou příčinou rozvoje celoživotního vzdělávání, objasnit jeho podstatu a základní odlišnosti od koncepce celoživotního učení, specifikovat jednotlivé vzdělávací cesty v rámci celoživotního vzdělávání, analyzovat překážky rozvoje celoživotního vzdělávání, zdůvodnit přínos celoživotního učení pro jedince a společnost, vysvětlit koncepci učící se společnosti,konkretizovat současné trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání s přihlédnutím ke konkrétním cílovým skupinám, posoudit míru využitelnosti distančního vzdělávání a eLearningu v kontextu celoživotního vzdělávání s ohledem na jejich pozitiva i negativa, argumentovat opodstatněnost a podmínky jejich aplikace jak ve školském vzdělávacím systému, tak v dalším vzdělávání dospělých, komparovat principy účinnosti tradiční pedagogické komunikace a elektronické komunikace, specifikovat adekvátní nástroje pro on-line pedagogickou komunikaci, modifikovat přístupy k účastníkům vzdělávání dle výstupů pedagogické diagnostiky, identifikovat nové role učitelů ve všech sférách vzdělávání s ohledem na požadavky CŽV a odvodit z nich požadavky na jejich další kompetence, analyzovat problematiku zájmového vzdělávání dospělých, vzdělávání minorit a vzdělávání seniorů, argumentovat opodstatněnost, naléhavost a aktuálnost těchto oblastí pro uspokojování aktuálních i očekávaných edukačních potřeb lidí v dynamicky se měnící společnosti.
Účastníci studia budou schopni popsat změny, které jsou příčinou rozvoje celoživotního vzdělávání, objasnit jeho podstatu a základní odlišnosti od koncepce celoživotního učení, specifikovat jednotlivé vzdělávací cesty v rámci celoživotního vzdělávání, analyzovat překážky rozvoje celoživotního vzdělávání, zdůvodnit přínos celoživotního učení pro jedince a společnost, vysvětlit koncepci učící se společnosti,konkretizovat současné trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání s přihlédnutím ke konkrétním cílovým skupinám, posoudit míru využitelnosti distančního vzdělávání a eLearningu v kontextu celoživotního vzdělávání s ohledem na jejich pozitiva i negativa, argumentovat opodstatněnost a podmínky jejich aplikace jak ve školském vzdělávacím systému, tak v dalším vzdělávání dospělých, komparovat principy účinnosti tradiční pedagogické komunikace a elektronické komunikace, specifikovat adekvátní nástroje pro on-line pedagogickou komunikaci, modifikovat přístupy k účastníkům vzdělávání dle výstupů pedagogické diagnostiky, identifikovat nové role učitelů ve všech sférách vzdělávání s ohledem na požadavky CŽV a odvodit z nich požadavky na jejich další kompetence, analyzovat problematiku zájmového vzdělávání dospělých, vzdělávání minorit a vzdělávání seniorů, argumentovat opodstatněnost, naléhavost a aktuálnost těchto oblastí pro uspokojování aktuálních i očekávaných edukačních potřeb lidí v dynamicky se měnící společnosti.
Předpoklady
Kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Filozofické aspekty edukace, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Samostatná tvůrčí činnost při plnění individuálních teoretických i praktických úkolů v rámci vytváření osobního studijního portfolia.Koncepce odborného článku reflektujícího vztah tématu disertační práce k volitelné disciplíně.
Doporučená literatura
  • ALVERMANN, D. (ed.) . (2007). Adolescents and literacies in a digital world. New York.
  • BALOGOVÁ. (2007). Seniori v spektre súčasného sveta. Akcent Print.
  • BAREŠOVÁ, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2013). Tutor a jeho role v distančním vzdělávání a v e-learningu. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. . (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2007). Jak psát "distančně". Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2008). Andragogika. Praha.
  • BÍLEK, M., ŠVEJDA, G. (1997). Technologické otázky vzdělávání. Praha.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání-průvodní jev života. Olomouc.
  • BURGEROVÁ, J. (2003). Nové technológie v edukácii. Prešov.
  • ČORNANIČOVÁ, R. (2007). Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava.
  • DePRYCK, K., MIRANDA, R., PEREIRA, A. et all. (2005). Getting started with Open and Distance Learning. Antwerpen-Apeldoorn.
  • HARTL, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha.
  • HOLMBERG, B. (1989). Theory and Practice of Distance Education. London.
  • JARVIS, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London.
  • KOPECKÝ, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc.
  • LANGER, T., VETEŠKA, J. (2009). Další vzdělávání ve světě migrujícího trhu práce. Praha.
  • LONGWORTH, N., DAVIES, W. K. (1996). Lifelong Learning. New vision, new implications, new roles for people, organizations, nations and communities in the 21st century. London.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
  • PIROHOVÁ, I. (2006). Diagnostika v teórii a praxi edukácie dospelých. Prešov.
  • RACE, P. (1998). 500 Tips for Open and Flexible Learning. London.
  • SVATOŠ, T. (2002). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Praha.
  • ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) . (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha.
  • THORNE, K., MACKEY, D. (2007). Everything You Needed to Know about Training. London.
  • VETEŠKA, J. a kol. (2009). Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha.
  • VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha.
  • ZLÁMALOVÁ, H. (2008). Distanční vzdělávání a eLearning. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -