Název předmětu | Aktuální trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XTPCV |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Učící se společnost, učící se organizace. Nové trendy a cílové skupiny ve vzdělávání dospělých. Didaktické aspekty a inovace ve vzdělávání dospělých. Aktuální přístupy ke vzdělávání vzdělavatelů. Problematika formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení v ČR. Uznávání výsledků neformálního a informálního učení. Národní soustava kvalifikací a participace škol na přípravě a realizaci programů dalšího vzdělávání. Distanční vzdělávání. Možnosti a limity distančního vzdělávání. Historické aspekty a komparativní přístup v distančním vzdělávání. Didaktika distančního vzdělávání. Autorská tvorba pro distanční vzdělávání. eLearning a jeho metodologie. eLearning jako podpora klasické výuky. eLearning ve vzdělávání dospělých. Didaktika eLearningu. Role a kompetence tutora v distančním vzdělávání a v eLearningu. Pedagogická komunikace pod vlivem moderních informačních a komunikačních technologií. Měnící se role a kompetence učitelů v kontextu celoživotního vzdělávání. Další vzdělávání a rozvoj pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů. Zájmové vzdělávání dospělých. Řešení problematiky didaktického amatérismu v zájmovém vzdělávání dospělých. Animační programy a zážitkové formy v zájmovém vzdělávání dospělých. Vzdělávání minorit. Vzdělávání znevýhodněných skupin obyvatelstva. Vzdělávací programy pro osoby ohrožené sociální exkluzí. Vzdělávání seniorů ? cesta ke kvalitě života v séniu. Senioři jako objekt edukace. Instituce vzdělávání seniorů. Role poradenských služeb v edukaci seniorů. Proseniorská edukace jako cesta k mezigeneračnímu pochopení.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Účastníci studia budou schopni popsat změny, které jsou příčinou rozvoje celoživotního vzdělávání, objasnit jeho podstatu a základní odlišnosti od koncepce celoživotního učení, specifikovat jednotlivé vzdělávací cesty v rámci celoživotního vzdělávání, analyzovat překážky rozvoje celoživotního vzdělávání, zdůvodnit přínos celoživotního učení pro jedince a společnost, vysvětlit koncepci učící se společnosti,konkretizovat současné trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání s přihlédnutím ke konkrétním cílovým skupinám, posoudit míru využitelnosti distančního vzdělávání a eLearningu v kontextu celoživotního vzdělávání s ohledem na jejich pozitiva i negativa, argumentovat opodstatněnost a podmínky jejich aplikace jak ve školském vzdělávacím systému, tak v dalším vzdělávání dospělých, komparovat principy účinnosti tradiční pedagogické komunikace a elektronické komunikace, specifikovat adekvátní nástroje pro on-line pedagogickou komunikaci, modifikovat přístupy k účastníkům vzdělávání dle výstupů pedagogické diagnostiky, identifikovat nové role učitelů ve všech sférách vzdělávání s ohledem na požadavky CŽV a odvodit z nich požadavky na jejich další kompetence, analyzovat problematiku zájmového vzdělávání dospělých, vzdělávání minorit a vzdělávání seniorů, argumentovat opodstatněnost, naléhavost a aktuálnost těchto oblastí pro uspokojování aktuálních i očekávaných edukačních potřeb lidí v dynamicky se měnící společnosti.
Účastníci studia budou schopni popsat změny, které jsou příčinou rozvoje celoživotního vzdělávání, objasnit jeho podstatu a základní odlišnosti od koncepce celoživotního učení, specifikovat jednotlivé vzdělávací cesty v rámci celoživotního vzdělávání, analyzovat překážky rozvoje celoživotního vzdělávání, zdůvodnit přínos celoživotního učení pro jedince a společnost, vysvětlit koncepci učící se společnosti,konkretizovat současné trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání s přihlédnutím ke konkrétním cílovým skupinám, posoudit míru využitelnosti distančního vzdělávání a eLearningu v kontextu celoživotního vzdělávání s ohledem na jejich pozitiva i negativa, argumentovat opodstatněnost a podmínky jejich aplikace jak ve školském vzdělávacím systému, tak v dalším vzdělávání dospělých, komparovat principy účinnosti tradiční pedagogické komunikace a elektronické komunikace, specifikovat adekvátní nástroje pro on-line pedagogickou komunikaci, modifikovat přístupy k účastníkům vzdělávání dle výstupů pedagogické diagnostiky, identifikovat nové role učitelů ve všech sférách vzdělávání s ohledem na požadavky CŽV a odvodit z nich požadavky na jejich další kompetence, analyzovat problematiku zájmového vzdělávání dospělých, vzdělávání minorit a vzdělávání seniorů, argumentovat opodstatněnost, naléhavost a aktuálnost těchto oblastí pro uspokojování aktuálních i očekávaných edukačních potřeb lidí v dynamicky se měnící společnosti. |
Předpoklady |
Kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Filozofické aspekty edukace, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Samostatná tvůrčí činnost při plnění individuálních teoretických i praktických úkolů v rámci vytváření osobního studijního portfolia.Koncepce odborného článku reflektujícího vztah tématu disertační práce k volitelné disciplíně. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |