Název předmětu | Teorie a metodologie vědy |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XTMEV |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, hodnocení stavu poznání problematiky - přehledová studie, odborné zdroje (odborné časopisy a literatura, práce s odbornými databázemi a databázemi dotazníků a testů - C.E.E.O.L., ERIC, PAO, PIO, ProQuest, PSYNDEXplus with Testfinder, Springer Link, Wiley Interscience) 2) Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), hermeneutiky (Gadamer), sociologického obratu ve filosofii vědy. 3) Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňováni teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie (Švec a kol. 2009, Fay 2002). 4) Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metody sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. 5) Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. 6) Smíšený design výzkumu, jeho výhody a nevýhody. 7) Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Cílem kursu je seznámit studenty se základy vědecké práce směřujícímí k teoretickému pozadí výzkumného problému, formulaci výzkumné otázky a navržení projektu výzkumu. Kurs se zabýva rovněž metodami práce s daty jak v kvantitativním, tak kvalitativním výzkumu a etikou vědecké práce.
Studenti budou schopni: 1) analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce 2) rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, 3) propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, 4) popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality 5) navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce 6) osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Seminární práce
Zpracování výzkumného projektu disertační práce. Struktura projektu disertační práce v DSP Pedagogika pod garancí ÚPSS: Autor projektu Datum předložení projektu Téma práce česky Klíčová slova česky Téma práce anglicky Klíčová slova anglicky Školitel OSNOVA PROJEKTU 1. Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu práce). 2. Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů apod.). 3. Cíl práce. 4. Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.). 5. Organizační, materiální a finanční zabezpečení práce (časový harmonogram práce aj.). 6. Předpokládané využití výsledků (způsoby prezentace, publikace apod.). 7. Seznam literatury a odkazů (citované a výchozí informační zdroje). FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI Orientační rozsah projektu cca 10 normostran. Projekt je výsledkem samostatné práce studenta a konzultací se školitelem práce. Projekt bude dodán 14 dnů před zkouškou vytištěný i elektronicky zaslaný na e-mailové adresy: miroslav.chraska@upol.cz rene.szotkowski@upol.cz |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |