Předmět: Teorie a metodologie vědy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie vědy
Kód předmětu KPG/XTMEV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, hodnocení stavu poznání problematiky - přehledová studie, odborné zdroje (odborné časopisy a literatura, práce s odbornými databázemi a databázemi dotazníků a testů - C.E.E.O.L., ERIC, PAO, PIO, ProQuest, PSYNDEXplus with Testfinder, Springer Link, Wiley Interscience) 2) Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), hermeneutiky (Gadamer), sociologického obratu ve filosofii vědy. 3) Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňováni teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie (Švec a kol. 2009, Fay 2002). 4) Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metody sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. 5) Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. 6) Smíšený design výzkumu, jeho výhody a nevýhody. 7) Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit studenty se základy vědecké práce směřujícímí k teoretickému pozadí výzkumného problému, formulaci výzkumné otázky a navržení projektu výzkumu. Kurs se zabýva rovněž metodami práce s daty jak v kvantitativním, tak kvalitativním výzkumu a etikou vědecké práce.
Studenti budou schopni: 1) analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce 2) rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, 3) propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, 4) popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality 5) navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce 6) osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Zpracování výzkumného projektu disertační práce. Struktura projektu disertační práce v DSP Pedagogika pod garancí ÚPSS: Autor projektu Datum předložení projektu Téma práce česky Klíčová slova česky Téma práce anglicky Klíčová slova anglicky Školitel OSNOVA PROJEKTU 1. Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu práce). 2. Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů apod.). 3. Cíl práce. 4. Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.). 5. Organizační, materiální a finanční zabezpečení práce (časový harmonogram práce aj.). 6. Předpokládané využití výsledků (způsoby prezentace, publikace apod.). 7. Seznam literatury a odkazů (citované a výchozí informační zdroje). FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI Orientační rozsah projektu cca 10 normostran. Projekt je výsledkem samostatné práce studenta a konzultací se školitelem práce. Projekt bude dodán 14 dnů před zkouškou vytištěný i elektronicky zaslaný na e-mailové adresy: miroslav.chraska@upol.cz rene.szotkowski@upol.cz
Doporučená literatura
  • deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
  • FAJKUS, Břetislav. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
  • Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup.. Praha: SLON.
  • Gavora, P. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]..
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • Kerlinger, F. N., Chmelař, V., & Smékal, V. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia.
  • Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.. Bratislava: Pegas.
  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • Šanderová, J. (2009). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha.
  • ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -