Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/XSOPE
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historické názory na sociální pedagogiku, teoretické koncepty a přístupy v sociální pedagogice. Komparace teorií a zaměření sociální pedagogiky v krajinách EU. Metodologie sociální pedagogiky, design a výzkum v sociální pedagogice. Profese sociálního pedagoga, uplatnění profese sociálního pedagoga. Strategie prevence projevů rizikového chování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Zhodnotit postavení sociální pedagogiky v systému pedagogických věd v současném i historickém kontextu; srovnat pojetí sociální pedagogiky a vzdělávacích obsahů v ČR a zahraničí; prezentovat ucelený profil profese sociálního pedagoga. Objasnit problematiku ukotvení oblasti sociálních deviací v rámci sociální pedagogiky.

Předpoklady
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Psychologické aspekty edukace, Filozofické aspekty edukace.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

Příspěvek do odborného periodika zaměřen na komparativní analýzu, návrh preventivního programu sociálně výchovné práce, nebo návrh designu výzkumného šetření.
Doporučená literatura
  • BAKOŠOVÁ, Z. (2008). Sociálna pedagogika ako životná pomoc.. Bratislava: UK.
  • BODDY, J., CAMERON, C. (2008). Introducing pedagogy into the children´s Workforce. . Londýn:Routledge and Falmer .
  • BODDY, J., CAMERON, C., PETRIE, P. (2005). The professional care Wolker : the social pedagogue in Northern Europe.. Londýn : Routledge and Falmer.
  • BRANNEN, J. (2005). Mixing methods : the entry of qualitative and quantitative approaches into the research process. . In International Journal of Social Research Metodology, č. 8, s. 173-184.
  • COHEN, S. (1985). Visions of Social Control: Crime, Punishment and Classification.. Cambridge and Oxford: Polity Press and Blackwell Publishers.
  • GARLAND, D. (2001). The culture of control : crime and social order in contemporary society.. Oxford : Oxford Univerzity Press.
  • HATÁR, C. (2009). Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca : teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. . Praha : Česká andragogická společnost.
  • HOPF, A. (2001). Sociální pedagogika pro učitele.. Praha : PdF UK.
  • HRČKA, M. (2001). Sociální deviace.. Praha: Slon.
  • HRONCOVÁ, J.,EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. (2007). Dejiny sociálnej pedagogiky.. Banská Bystrica: UMB.
  • CHUDÝ, Š. a kol. (2006). Hledání kořenů výchovy v současné společnosti (koncepce, úvahy, názory a dilemata). . Brno : Paido.
  • CHUDÝ, Štefan, Alena JŮVOVÁ a Pavel NEUMEISTER. (2010). Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích I.. Brno: Paido.
  • JEDLIČKA, R. a kol. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha: Themis.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky.. Praha : Portál.
  • LABÁTH, V., AMBRÓZOVÁ, A. (2001). Riziková mládež :možnosti potenciálnych zmien. . Praha : Sociologické nakladatelství.
  • MAUS, F., NODES, W., RÖH, D. (2010). Schlüsselkompetenzen in der Sozialen Arbeit: Für die Tätigkeitsfelder Sozialarbeit und Sozialpädagogik. 2.. Aufl. Schwalbach: Wochenschau Verlag.
  • MERTON, R.K. (2000). Studie ze sociologické teorie. . Praha : Sociologické nakladatelství.
  • MÜHLUM., A. (2001). Sozialarbeit und Sozialpädagogik: Ein Vergleich. 3. überarb.. Aufl. Frankfurt: Lambertus.
  • MUNKOVÁ,G. (ed.). (2001). Sociální deviace: (přehled sociologických teorií).. Praha: Karolinum.
  • NIEMEYER, CH. (2003). Sozialpädagogik als Wissenschaft und Profession: Grundlagen, Kontroversen, Perspektiven. . Weinheim : Juventa Verlag.
  • NIEMEYER, CH. (2010). Klassiker der Sozialpädagogik. Einführung in die Theoriegeschichte einer Wissenschaft.. Auf. Weinheim und München: Juventa Verlag.
  • ONDREJKOVIČ, P. (ed.) . (2009). Sociálna patológia.. Bratislava: VEDA.
  • PONTELL, H. N. (2002). Social deviance: readings in theory and research. 4th ed. Upper Saddle River.. New Jersey: Prentice Hall.
  • RAFFO, C. [ed.] . (2010). Education and poverty in affluent countries. 1st pub. . New York: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -