Název předmětu | Obhajoba projektu disertační práce |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XPRO@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 10 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
V rámci státní závěrečné zkoušky je student povinen prokázat osvojené znalosti z oblasti povinných a povinně volitelných disciplín, a to především díky analýze, syntéze, zhodnocení osvojených znalostí a demonstrace možností jejich aplikace v oblasti, na kterou je zaměřena disertační práce studenta. Uvedené znalosti budou ověřovány na základě následujících tematických okruhů státní doktorské zkoušky (studentovi budou v rámci ústní zkoušky zadány minimálně 2 tematické okruhy). 1. Pojetí vědy a výzkumu, obraty ve filosofii vědy ve vztahu k pedagogice. Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce. 2. Teoretický výzkum: vztah výzkumných otázek a ke zvolenému designu a celkové propojení teoretických východisek k návrhu projektu výzkumu při zachování etických zásad. 3. Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska. Výhody a nevýhody kvantitativní metodologie a volba kvantitativní metodologie s ohledem na koncipované zaměření disertační práce (tezí disertační práce) 4. Smíšený výzkumný design) (jeho výhody a nevýhody) s ohledem na zaměření disertační práce (teze disertační práce). 5. Historie a současný stav kvalitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie s ohledem na koncipované zaměření disertační práce (tezí disertační práce), Smíšený výzkumný design, jeho výhody a nevýhody. 6. Proměna názorů na cíle a obsah výchovy v kontextu společenského vývoje. 7. Výchovné prostředky v kontextu společenského vývoje s ohledem na středoevropskou a anglosaskou tradici a jejich možnosti a uplatnění v současnosti. Tradicionalismus versus inovace. 8. Diskurzivní analýza vlivu různých filozofických směrů 19. a 20. století na vývoj pedagogiky jako vědecké disciplíny 9. Teorie hodnot v dějinách filozofie a její odraz v pedagogické teorii a praxi. Etika sociálních důsledků jako teoretické východisko učitelské etiky. 10. Identifikace společenských vlivů na edukační proces z různých úhlů pohledu: vztahy mezi individuálním a sociálním ve výchově, kulturní krize, problém hodnotové výchovy, smysl a účel výchovy. 11. Podstata výchovy a jejího řízení v různých společnostech na základě utváření jejich kultury. 12. Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí. 13. Teorie učení a jejich odraz ve směrech pedagogického myšlení. 14. Interindividuální rozdíly procesu učení. Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji. 15. Teoretické ukotvení stylů žákova učení z pohledu teorie poznání a teorie učení. 16. Motivační a emocionální faktory edukace: 17. Psychosociální aspekty edukace. 18. Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí. 19. Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, determinanty a teoretický kontext kurikula. 20. Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média). 21. Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese. 22. Koncepce kvality výuky 23. Dimenze profesionality učitele. Důležitou součástí státní doktorské zkoušky je obhajoba tezí disertační práce, které jsou konkretizovaným a finalizovaným projektem disertační práce. Teze disertační práce představují shrnutí pro studenta poznatků osvojených nejen v rámci povinných a povinně volitelných disciplin a navazují na výstupy vědecko-výzkumných aktivit student. Teze disertační práce vychází z e stanovených cílů a obsahují syntézu a zhodnocení současného stavu zkoumání v dané oblasti pedagogik, které vytváří fundament pro propracovaný design empirického výzkumu. V rámci státní doktorské zkoušky student předloží seznam prostudované relevantní literatury (která bude alespoň z 1/3 čerpat ze zahraničních zdrojů) a bude též schopen reagovat na otázky týkající se jeho zaměření disertační práce ve zvoleném cizím jazyce.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |