Název předmětu | Pedagogická evaluace a školský management |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XPEŠM |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní témata: -Základní pojmy pedagogické evaluace (včetně kvality a efektivity), charakteristika a principy vývojových generací evaluace. -Role a účel evaluace ve společenském systému i jeho subsystémech. Místní, národní a mezinárodní úrovně evaluace. Role a modely evaluace ve fungování jednotlivých organizací. Vztah evaluace a výzkumu. Druhy evaluace vycházející z výsledků vzdělávání, z administrativních dat (ÚIV: výkonové a ekonomické ukazatele, údaje o pracovnících a mzdových prostředcích), ze systematické práce se zpětnou vazbou (autoevaluace školy), evaluace programů a učitelů (lidských zdrojů). -Staré a nové výzvy pro evaluaci ve školách. Evaluace jako nástroj plánování a řízení. -Evaluační proces a jeho fáze, stanovování cílů a kritérií. Princip konstrukce evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, rozdíly jejich využití při evaluaci a ve výzkumu. -Etika evaluačního procesu; evaluace výsledků a výstupů výchovně-vzdělávacího procesu. -... další obsah k dispozici u garanta předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cíle předmětu / Účastníci studia budou schopni: - vysvětlit pojem pedagogická evaluace, specifika této disciplíny a charakterizovat současné názory, přístupy a trendy k pedagogické evaluaci v České republice i v zahraničí, -objasnit význam pedagogické evaluace pro práci školy i školského systému, její souvislosti s kvalitou i efektivitou ve vzdělávání, -uvést příklady a vysvětlit současný i potenciální přínos národních i mezinárodních evaluačních výzkumů, vysvětlit vztah evaluačních a výzkumných aktivit, -vysvětlit princip konstrukce a posoudit vhodnost použití evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, charakterizovat rozdíly využití těchto metod při evaluaci a ve výzkumu, a ve všech aspektech (tj. včetně zpracování a interpretace dat), -navrhnout evaluační schéma pro vybranou situaci, zkonstruovat některé evaluační nástroje. -objasnit principy vybraných modelů řízení kvality uplatňovaných ve školství a jejich vazby na pedagogickou evaluaci, -objasnit pojetí a základní pojmy a aktuální otázky školského managementu, -s oporou o teorie obecného managementu a v kontextu národních i evropské vzdělávací politiky vysvětlit vývojové i aktuální trendy školského managementu u nás i v zahraničí, -uvést příklady aktuálních teoretických i praktických výzev školského managementu v evropském kontextu, -... (další cíle jsou k dispozici u garanta předmětu)
íle předmětu / Účastníci studia budou schopni: - vysvětlit pojem pedagogická evaluace, specifika této disciplíny a charakterizovat současné názory, přístupy a trendy k pedagogické evaluaci v České republice i v zahraničí, -objasnit význam pedagogické evaluace pro práci školy i školského systému, její souvislosti s kvalitou i efektivitou ve vzdělávání, -uvést příklady a vysvětlit současný i potenciální přínos národních i mezinárodních evaluačních výzkumů, vysvětlit vztah evaluačních a výzkumných aktivit, -vysvětlit princip konstrukce a posoudit vhodnost použití evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, charakterizovat rozdíly využití těchto metod při evaluaci a ve výzkumu, a ve všech aspektech (tj. včetně zpracování a interpretace dat), -navrhnout evaluační schéma pro vybranou situaci, zkonstruovat některé evaluační nástroje. -objasnit principy vybraných modelů řízení kvality uplatňovaných ve školství a jejich vazby na pedagogickou evaluaci, -objasnit pojetí a základní pojmy a aktuální otázky školského managementu, -s oporou o teorie obecného managementu a v kontextu národních i evropské vzdělávací politiky vysvětlit vývojové i aktuální trendy školského managementu u nás i v zahraničí, -uvést příklady aktuálních teoretických i praktických výzev školského managementu v evropském kontextu, -... (další cíle jsou k dispozici u garanta předmětu) |
Předpoklady |
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Předpokladem vykonání zkoušky je tvorba a předložení portfolia obsahujícího: -návrh evaluačního schématu pro vybranou situaci výchovně vzdělávací instituce, organizaci včetně návrhu vhodného evaluačního nástroje, -analýzu systému řízení vybrané organizace zaměřené na výchovu a vzdělávání (případová studie), -odborný článek reflektující vztah disertační práce k volitelné disciplíně. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |