Předmět: Organizační formy výuky

« Zpět
Název předmětu Organizační formy výuky
Kód předmětu KPG/XOFV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj a klasifikace organizačních forem, hromadné a individuální vyučování, systém vzájemného propojování, systémy individualizovaného vyučování, systémy kolektivního vyučování, systém výběrového a diferencovaného vyučování, skupinové vyučování, systém teamového vyučování, programované vyučování, vyučovací formy v alternativním školství, organizační práce učitele v třídně hodinovém systému, distanční vzdělávání jako OF. Základní rysy historických a současných organizačních forem, adekvátnost a správnost jejich volby, souvislost s volbou vyučovacích metod, funkčnost jednotlivých forem pro efektivitu vyučovacího procesu, výhody i nevýhody vyučovacích forem.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Pochopit rozmanitost a základní rysy vyučovacích forem a důležitost adekvátnosti a správnosti jejich volby v souvislosti s volbou vyučovacích metod. Umět posoudit funkčnost jednotlivých forem pro efektivitu vyčovacího procesu. Znát výhody i nevýhody vyučovacích forem.
Způsobilost volby organizačních forem, znalost základních rysů vyučovacích forem, adekvátnost a správnost jejich volby v souvislosti s volbou vyučovacích metod, analýza funkčnosti jednotlivých forem pro efektivitu vyčovacího procesu, znalost výhod i nevýhod vyučovacích forem.
Předpoklady
Ukončení magisterského stupně studia, absolvování přijímacího řízení do doktorandského studia. Samostatná příprava z literatury a pramenů, konzultace.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Znalost organizačních forem jejich použití, historický vývoj a analogie se současnou školskou praxí.
Doporučená literatura
  • Horák, F. (1991). Didaktika základní a střední školy. Praha.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (1995). Základy školní didaktiky. Olomouc.
  • NEZVALOVÁ, D. (1998). Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích.. Olomouc: VUP.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Olomouc: VUP.
  • SOLFRONK, J. (1991). Organizační formy vyučování.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr