Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj a klasifikace organizačních forem, hromadné a individuální vyučování, systém vzájemného propojování, systémy individualizovaného vyučování, systémy kolektivního vyučování, systém výběrového a diferencovaného vyučování, skupinové vyučování, systém teamového vyučování, programované vyučování, vyučovací formy v alternativním školství, organizační práce učitele v třídně hodinovém systému, distanční vzdělávání jako OF. Základní rysy historických a současných organizačních forem, adekvátnost a správnost jejich volby, souvislost s volbou vyučovacích metod, funkčnost jednotlivých forem pro efektivitu vyučovacího procesu, výhody i nevýhody vyučovacích forem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Pochopit rozmanitost a základní rysy vyučovacích forem a důležitost adekvátnosti a správnosti jejich volby v souvislosti s volbou vyučovacích metod. Umět posoudit funkčnost jednotlivých forem pro efektivitu vyčovacího procesu. Znát výhody i nevýhody vyučovacích forem.
Způsobilost volby organizačních forem, znalost základních rysů vyučovacích forem, adekvátnost a správnost jejich volby v souvislosti s volbou vyučovacích metod, analýza funkčnosti jednotlivých forem pro efektivitu vyčovacího procesu, znalost výhod i nevýhod vyučovacích forem.
|
Předpoklady
|
Ukončení magisterského stupně studia, absolvování přijímacího řízení do doktorandského studia. Samostatná příprava z literatury a pramenů, konzultace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Znalost organizačních forem jejich použití, historický vývoj a analogie se současnou školskou praxí.
|
Doporučená literatura
|
-
Horák, F. (1991). Didaktika základní a střední školy. Praha.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (1995). Základy školní didaktiky. Olomouc.
-
NEZVALOVÁ, D. (1998). Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích.. Olomouc: VUP.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Olomouc: VUP.
-
SOLFRONK, J. (1991). Organizační formy vyučování.. Praha.
|