Název předmětu | Filozofické aspekty edukace |
---|---|
Kód předmětu | KPG/XFIAE |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Okruh: - Výchova jako pomoc x výchova jako manipulace - Moc a bezmoc výchovy a vychovatele - Hranice výchovy - Jedinečnost x obecnost výchovy - Výchova k profesi x výchova k lidství - Univerzální obsahy výchovy A to z hlediska možných základních filosofických perspektiv výchovy a vzdělávání: - Hledání trvalých aspektů lidských znalostí a hodnot - Hledání klíčových znalostí a dovedností, které by měl žák získat - Hledání na žáka orientovaného učení a důraz na význam reálné zkušenosti - Utváření poznatku jako individuální/sociální kognitivní konstrukt - Hledání a zdůrazňování role individuální volby a zodpovědnosti ve vzdělávání - Definování sociální a politické aspektů vzdělávání a jejich potenciálu pro reprodukci sociálních nerovnostní či potenciálu pro sociální změnu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu, který je koncipován jako povinná součást doktorského studijního programu je rozvíjet teoretickou základnu studenta doktorského studijního programu a zároveň napomoci koncipování teoretických východisek jeho disertační práce. Filosofie výchovy je proto klíčová především v oblasti reflektování, zkoumání a kritického zvažování obecných a základních principů, struktury a obsahu výchovy a vzdělávání jako rámce pro porozumění, analýzu a kritického zhodnocení teorií výchovy a vzdělávání, o které student DSP opírá svou budoucí disertační práci.
V rámci zkoušky proto budou ověřovány kompetence studenta: Po absolvování předmětu bude student schopen: a) Charakterizovat a obhájit tematické zaměření disertační práce a jeho teoretické ukotvení v rámci základních kategorií (cíl, subjekt, objekt, podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání) v širším filosofickém/teoretického kontextu, především pak z hlediska: - ontologického - otázky na povahu reality a vztah člověka a reality - epistemologického - otázky na povahu lidského poznání jako vyjádření vztahu subjektu a reality - axiologického - otázky na povahu hodnot - antropologického - otázky na povahu a podstatu člověka b) Identifikovat, interpretovat a kriticky zhodnotit základní problémy filosofie výchovy a vzdělávání: - Otázka povahy reality - realita jako objektivní danost x realita jako subjektivní konstrukt - Otázka možností lidského poznání - poznání jako studium/evidence faktů x poznání jako pochopení jevů/fenoménů - Otázka původu, významu hodnot a hodnocení - Otázka pojetí člověka, jeho role a pozice ve společnosti, vliv společnosti na výchovu a vliv výchovy na společnost. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Student je v rámci zkoušky povinen: a) Předložit ucelený text charakterizující obecná teoretická východiska jeho budoucí disertační práce v rozsahu minimálně 10 stran textu. Na základě uvedeného textu budou v rámci zkoušky diskutovány základní kategorie jeho disertační práce a jejich širší ukotvení. Studentům je doporučeno absolvovat konzultaci zaměřenou na koncipování teoretických východisek - kdy mu bude s ohledem na zaměření disertační práce doporučena rozšiřující studijní literatura. Student bude hodnocen na základě své schopnosti prezentovat zaměření své budoucí disertační práce v kontextu konzistentní a logicky kongruentní teorie výchovy a vzdělávání. b) Prokázat orientaci v základních kategoriích a problémech výchovy a vzdělávání prostřednictvím rozpravy nad konkrétním problémem: - Výchova jako pomoc x výchova jako manipulace - Moc a bezmoc výchovy a vychovatele - Hranice výchovy - Jedinečnost x obecnost výchovy - Výchova k profesi x výchova k lidství - Univerzální obsahy výchovy A to z hlediska možných základních filosofických perspektiv výchovy a vzdělávání: - Hledání trvalých aspektů lidských znalostí a hodnot - Hledání klíčových znalostí a dovedností, které by měl žák získat - Hledání na žáka orientovaného učení a důraz na význam reálné zkušenosti - Utváření poznatku jako individuální/sociální kognitivní konstrukt - Hledání a zdůrazňování role individuální volby a zodpovědnosti ve vzdělávání - Definování sociální a politické aspektů vzdělávání a jejich potenciálu pro reprodukci sociálních nerovnostní či potenciálu pro sociální změnu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |