Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Andragogika v soustavě humanitních věd. Historický vývoj andragogiky. Odborná andragogická terminologie. Specifika a zvláštnosti vzdělávání dospělých. Základní formy a metody vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Vzdělávací a edukativní dimenze andragogiky. Problematika péče o dospělé. Oblasti funkcionálního působení na dospělé. Distanční vzdělávání. Vzdělávání seniorů. Celoživotní vzdělávání a učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
-
BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
-
BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
-
BOČKOVÁ, V. a kol. (1994). Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: UP.
-
BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc: UP.
-
HARTL, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum.
-
PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých.. Praha: DAHA.
-
PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky.. Praha: VŠ J. A. Komenského.
-
PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského.
-
ŠIMEK, D. (1991). Vybrané problémy teorie výchovy dospělých. Olomouc: UP.
|