Předmět: Andragogika

« Zpět
Název předmětu Andragogika
Kód předmětu KPG/XANDR
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Andragogika v soustavě humanitních věd. Historický vývoj andragogiky. Odborná andragogická terminologie. Specifika a zvláštnosti vzdělávání dospělých. Základní formy a metody vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Vzdělávací a edukativní dimenze andragogiky. Problematika péče o dospělé. Oblasti funkcionálního působení na dospělé. Distanční vzdělávání. Vzdělávání seniorů. Celoživotní vzdělávání a učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
  • BOČKOVÁ, V. a kol. (1994). Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: UP.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc: UP.
  • HARTL, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum.
  • PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých.. Praha: DAHA.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky.. Praha: VŠ J. A. Komenského.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského.
  • ŠIMEK, D. (1991). Vybrané problémy teorie výchovy dospělých. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr