Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Andragogika v soustavě humanitních věd. Historický vývoj andragogiky. Odborná andragogická terminologie. Specifika a zvláštnosti vzdělávání dospělých. Základní formy a metody vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Vzdělávací a edukativní dimenze andragogiky. Problematika péče o dospělé. Oblasti funkcionálního působení na dospělé. Distanční vzdělávání. Vzdělávání seniorů. Celoživotní vzdělávání a učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
FEJES, A., NICOLL, K. (2008). Foucault and Lifelong Learning. Governing the subject. . London: Routledge .
-
JARVIS, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. . London: RoutledgeFalmer.
-
JARVIS, P. (2007). Globalisation, Lifelong Learning and the Learning. Society Sociological perspectives.. London: Routledge .
-
KNOWLES, M. S. (1984). Andragogy in Action. Applying Principles of Adult Learning.. San Francisco: Jossey Bass.
-
LONGWORTH, N., DAVIES, W. K. (1996). Lifelong Learning. New vision, new implications, new roles for people, organizations, nations and communities in the 21st century. London: Kogan Page.
-
SUTHERLAND, P., CROWTHER, J. (2008). Lifelong Learning. Concepts and Contexts. . London: Routledge .
-
VELLA, J. (2002). Learning to Listen, Learning to Teach. The Power of Dialogue in Educationg Adults.. San Francisco: Jossey Bass.
|