Předmět: Andragogy

« Zpět
Název předmětu Andragogy
Kód předmětu KPG/XAND
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Andragogika v soustavě humanitních věd. Historický vývoj andragogiky. Odborná andragogická terminologie. Specifika a zvláštnosti vzdělávání dospělých. Základní formy a metody vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Vzdělávací a edukativní dimenze andragogiky. Problematika péče o dospělé. Oblasti funkcionálního působení na dospělé. Distanční vzdělávání. Vzdělávání seniorů. Celoživotní vzdělávání a učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogickou teminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace lektorských doveností. Měli by také umět objastnit podstatu distančního vzdělávání, vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • FEJES, A., NICOLL, K. (2008). Foucault and Lifelong Learning. Governing the subject. . London: Routledge .
  • JARVIS, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. . London: RoutledgeFalmer.
  • JARVIS, P. (2007). Globalisation, Lifelong Learning and the Learning. Society Sociological perspectives.. London: Routledge .
  • KNOWLES, M. S. (1984). Andragogy in Action. Applying Principles of Adult Learning.. San Francisco: Jossey Bass.
  • LONGWORTH, N., DAVIES, W. K. (1996). Lifelong Learning. New vision, new implications, new roles for people, organizations, nations and communities in the 21st century. London: Kogan Page.
  • SUTHERLAND, P., CROWTHER, J. (2008). Lifelong Learning. Concepts and Contexts. . London: Routledge .
  • VELLA, J. (2002). Learning to Listen, Learning to Teach. The Power of Dialogue in Educationg Adults.. San Francisco: Jossey Bass.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr