Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Peng Danping, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: -Základní pojmy pedagogické evaluace (včetně kvality a efektivity), charakteristika a principy vývojových generací evaluace. -Role a účel evaluace ve společenském systému i jeho subsystémech. Místní, národní a mezinárodní úrovně evaluace. Role a modely evaluace ve fungování jednotlivých organizací. Vztah evaluace a výzkumu. Druhy evaluace vycházející z výsledků vzdělávání, z administrativních dat (ÚIV: výkonové a ekonomické ukazatele, údaje o pracovnících a mzdových prostředcích), ze systematické práce se zpětnou vazbou (autoevaluace školy), evaluace programů a učitelů (lidských zdrojů). -Staré a nové výzvy pro evaluaci ve školách. Evaluace jako nástroj plánování a řízení. -Evaluační proces a jeho fáze, stanovování cílů a kritérií. Princip konstrukce evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, rozdíly jejich využití při evaluaci a ve výzkumu. -Etika evaluačního procesu; evaluace výsledků a výstupů výchovně-vzdělávacího procesu. -... další obsah k dispozici u garanta předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu / Účastníci studia budou schopni: - vysvětlit pojem pedagogická evaluace, specifika této disciplíny a charakterizovat současné názory, přístupy a trendy k pedagogické evaluaci v České republice i v zahraničí, -objasnit význam pedagogické evaluace pro práci školy i školského systému, její souvislosti s kvalitou i efektivitou ve vzdělávání, -uvést příklady a vysvětlit současný i potenciální přínos národních i mezinárodních evaluačních výzkumů, vysvětlit vztah evaluačních a výzkumných aktivit, -vysvětlit princip konstrukce a posoudit vhodnost použití evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, charakterizovat rozdíly využití těchto metod při evaluaci a ve výzkumu, a ve všech aspektech (tj. včetně zpracování a interpretace dat), -navrhnout evaluační schéma pro vybranou situaci, zkonstruovat některé evaluační nástroje. -objasnit principy vybraných modelů řízení kvality uplatňovaných ve školství a jejich vazby na pedagogickou evaluaci, -objasnit pojetí a základní pojmy a aktuální otázky školského managementu, -s oporou o teorie obecného managementu a v kontextu národních i evropské vzdělávací politiky vysvětlit vývojové i aktuální trendy školského managementu u nás i v zahraničí, -uvést příklady aktuálních teoretických i praktických výzev školského managementu v evropském kontextu, -... (další cíle jsou k dispozici u garanta předmětu)
íle předmětu / Účastníci studia budou schopni: - vysvětlit pojem pedagogická evaluace, specifika této disciplíny a charakterizovat současné názory, přístupy a trendy k pedagogické evaluaci v České republice i v zahraničí, -objasnit význam pedagogické evaluace pro práci školy i školského systému, její souvislosti s kvalitou i efektivitou ve vzdělávání, -uvést příklady a vysvětlit současný i potenciální přínos národních i mezinárodních evaluačních výzkumů, vysvětlit vztah evaluačních a výzkumných aktivit, -vysvětlit princip konstrukce a posoudit vhodnost použití evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, charakterizovat rozdíly využití těchto metod při evaluaci a ve výzkumu, a ve všech aspektech (tj. včetně zpracování a interpretace dat), -navrhnout evaluační schéma pro vybranou situaci, zkonstruovat některé evaluační nástroje. -objasnit principy vybraných modelů řízení kvality uplatňovaných ve školství a jejich vazby na pedagogickou evaluaci, -objasnit pojetí a základní pojmy a aktuální otázky školského managementu, -s oporou o teorie obecného managementu a v kontextu národních i evropské vzdělávací politiky vysvětlit vývojové i aktuální trendy školského managementu u nás i v zahraničí, -uvést příklady aktuálních teoretických i praktických výzev školského managementu v evropském kontextu, -... (další cíle jsou k dispozici u garanta předmětu)
|
Předpoklady
|
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Předpokladem vykonání zkoušky je tvorba a předložení portfolia obsahujícího: -návrh evaluačního schématu pro vybranou situaci výchovně vzdělávací instituce, organizaci včetně návrhu vhodného evaluačního nástroje, -analýzu systému řízení vybrané organizace zaměřené na výchovu a vzdělávání (případová studie), -odborný článek reflektující vztah disertační práce k volitelné disciplíně.
|
Doporučená literatura
|
-
ALTRICHTER, H., MESSNER, E., POSCH, P. (2004). Schulen evaluieren sich selbst ? Ein Leitfaden.. Hannover: Hahn Druckerei.
-
BACÍK, F, KALOUS, J.,SVOBODA, J. a kol. (1995). Úvod do teorie a praxe školského managementu I, II. . Praha: UK.
-
EVERARDS, K. B., MORRIS, G., WILSON, I. (2004). Effective School Management. . London : Paul Chapman Publishing.
-
FULLAN, M. (2005). Leadership & Sustainability. System Thinkers in Action. . California: Corwin Press.
-
HARGREAVES, A., FINK. D. (2006). Sustainable Leadership. . San Francisco : Jossey-Bass.
-
LEITHWOOD, K., HARRIS, A., STRAUSS, T. (2010). Leading School Turnaround : How Successful Leaders Transform Low-Performing Schools.. San Francisco : Jossey-Bass.
-
POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007..
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2008). Řízení základní školy v letech 1990?2007. . Olomouc: UP.
-
PRŮCHA, J. (1996). Pedagogická evaluace. Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků.. Brno: MU ? CDVU.
-
SCRIVEN, M. (1991). Evaluation Thesaurus. . Newbury Park: Sage Publications.
-
SHAW, I. F, GREENE, J. C., MARK, M. M. (2006). The Sage Handbook of Evaluation. . London : Sage Publications.
-
SCHEERENS, J., GLAS, C, THOMAS, S. N. (2003). Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring. A Systemic Approach.. Lisse: Swets & Zeitlinger Publisher.
-
VAŠŤATKOVÁ, J. (2010). Benchmarking a autoevaluace ve škole. . Olomouc : Hanex.
|