Předmět: Komunikativní dovednosti učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti učitele MŠ
Kód předmětu KPG/WŠKO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce Metody a techniky komunikace Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě Komunikace a interakce učitel-dítě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele mateřské školy. V kontaktní výuce jsou reflektovány základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Následně jsou poskytnuta doporučení návazného rozvoje. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. Komunikativní dovednosti jsou reflektovány a rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují - objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a dítětem pro efektivní socializaci a personalizaci dítěte předškolního věku - na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s dítětem v daném věku - reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu - objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu

Předpoklady
Předchozí znalost obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

- aktivní účast na výuce - Zpracování sebereflexivního hodnocení
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • DeVITO, J., A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • DOHERTY-SNEDDON, G. (2005). Neverbální komunikace dětí : Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha.
  • KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr