Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce Metody a techniky komunikace Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě Komunikace a interakce učitel-dítě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele mateřské školy. V kontaktní výuce jsou reflektovány základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Následně jsou poskytnuta doporučení návazného rozvoje. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. Komunikativní dovednosti jsou reflektovány a rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují - objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a dítětem pro efektivní socializaci a personalizaci dítěte předškolního věku - na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s dítětem v daném věku - reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu - objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu
|
Předpoklady
|
Předchozí znalost obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na výuce - Zpracování sebereflexivního hodnocení
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
DeVITO, J., A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
-
DOHERTY-SNEDDON, G. (2005). Neverbální komunikace dětí : Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha.
-
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
-
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.
|