Vyučující
|
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Tvorba kurikula se zabývá teoretickými a praktickými aspekty tvorby kurikula (konceptového, plánovaného, realizovaného, efektového, rezultátového). Témata: (každé téma vždy 2 vyučovací hodiny) 1. Konceptové kurikulum, plánované kurikulum (požadavky RVP a ŠVP). 2. Kurikulární teorie a praxe: příklady ŠVP vzdělávacích programů: srovnání tradičních a inovativních přístupů. 3. Tvorba realizovaného kurikula: ukázky plánů tematických celků a vyučovacích hodin. 3. Projektování kurikula: modely kurikula, vstřícný a zprostředkující model kurikula (podrobný rozbor obou modelů, jejich výhody a nevýhody. 4. Vyučovací jednotky: Analýza konkrétních příkladů založených na různých přístupech. 5. Dopady přístupů na tvorbu kurikula: Jak volba přístupu ovlivňuje obsah, metody a hodnocení. 4. RVP a ŠVP: obsah RVP a ŠVP. 5. Vztah RVP a ŠVP: Jak škola vytváří vlastní ŠVP na základě RVP. 6. Význam pro učitele: Jak využít RVP a ŠVP při plánování a realizaci vyučování. 5. Projektování kurikula v praxi- Projektování pro různé předměty: Praktické ukázky pro různé aprobace. 6. Tvorba tematických celků a vyučovacích hodin: Jak navrhnout výuku v souladu s RVP a ŠVP. 7. Vymezení cílů, učiva a výstupů. 6. Trendy v kurikulu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby účastníci: - aplikovali své znalosti o projektovém kurikulu v jejich kurikulu realizovaném (plány předmětů, tematických celků, hodin v kontextu závazného kurikula), - uplatnili kurikulární teorie, koncepty a přístupy při tvorbě různých typů vzdělávacích programů, - získali dovednosti v oblasti tvorby realizovaného kurikula, - uvědomili si význam kurikula pro naplňování cílů vzdělávání, - disponovali znalostmi základních přístupů k projektování kurikula (vstřícný, zprostředkující model kurikula), - vysvětlili rozdíly mezi těmito přístupy a jejich dopady na tvorbu kurikula, - uvedli konkrétní příklady kurikulárních jednotek, které jsou založeny na různých přístupech, - shrnuli obsah dokumentů RVP a ŠVP, - disponovali dovednostmi při projektování kurikula v rozsahu svých aprobačních předmětů, tematických celků a jednotlivých hodin v kontextu závazných kurikulárních dokumentů RVP a vybraného ŠVP, - vymezili cíle, učivo v kontextu požadavků vybraného ŠVP školy, - formulovali výstupy z učení v kontextu klíčových kompetencí, - uvedli příklady konkrétních kurikulárních jednotek pro různé typy škol, - stanovili způsoby kontroly dosažených výsledků vzdělávání žáka, - popsali aktuální trendy ve tvorbě kurikula, dovedli uvést kritéria pro posuzování kvality kurikula. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní pedagogické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5)
|
Předpoklady
|
Základní znalost obecné a školní didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky jsou vymezeny cílem, který bude ověřen kolokviem.
|
Doporučená literatura
|
-
Hajerová, Műllerová, L., Slavík J. Modelování kurikula. 2020.
-
Maňák, J. a kol. Kurikulum v současné škole. 2008.
-
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1998.
-
Prášilová, M. Vzdělávací program a jeho tvorba. 2006.
-
Průcha, J. a kol. (). Pedagogický slovník. 2003.
|