Předmět: Právo pro učitel

« Zpět
Název předmětu Právo pro učitel
Kód předmětu KPG/WPRUX
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Právo, prameny práva, právní normy 2. Právní odvětví práva soukromého 3. Právní odvětví práva veřejného 4. Prameny právní úpravy na úseku školství 5. Organizace veřejné správy na úseku školství 6. Školský rejstřík 7. Školská právnická osoba 8. Soustava fungování předškolního, základního, středního, uměleckého, jazykového a vyššího odborného vzdělávání 9. Školská zařízení, ústavní výchova 10. Rozhodovací procesy ve školství 11. Právní postavení pedagogického pracovníka

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 3 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je zvýšení právního vědomí, poznání základů právního myšlení, základních právních institutů, norem a vztahů upravujících organizaci, průběh výchovy a vzdělávání, pracovněprávních vztahů a schopnosti orientace v právním řádu v návaznosti na právní podmínky ve školství při výkonu pedagogické profese na 1. stupni ZŠ. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat vybrané instituty práva soukromého a veřejného v praxi, - určit a objasnit ucelený přehled o systému právních norem upravujících vzdělávání a školský systém ČR, - zdůvodnit a zhodnotit postavení učitele ve vzdělávacím a výchovném procesu, - orientovat se v povinnostech a právech pedagogického pracovníka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů, prokazatelná znalost probírané materie.
Doporučená literatura
  • Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • GERLOCH, A. (2009). Teorie práva. Plzeň.
  • HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
  • HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
  • JEMELKA, L. (2011). Správní řád - komentář. C.H.Beck Praha.
  • NOVÁKOVÁ, Z. (2007). Bezpečnost a ochrana zdraví žáků na školách - školní a pracovní úrazy. . Olomouc: VUP Olomouc.
  • Nováková, Z. (2007). Soukromé právo pro společenskovědní obory se zaměřením na vzdělávání.. Olomouc: VUP Olomouc.
  • Nováková, Z. (2007). Teorie práva pro společenské vědy se zaměřením na vzdělávání.. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc.
  • PUŠKINOVÁ, Monika a kol. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
  • ROMANĚNKO, Jan a kol. (2018). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Paris. Karviná.
  • RYSKA, Radovan. (2019). Právo pro střední školy. EDUKO. Praha.
  • Šíma, A. (2000). Základy práva.. Praha: C.H.Beck.
  • ŠOUKAL, J., DRÁPAL, D., LUKOVSKÝ, Z. (2000). Řízení a rozhodování v trestních věcech mladistvých. Praha.
  • VALENTA, J. (2006). Zákon o pedagogických pracovnících. Praha: ASPI.
  • VALENTA, Jiří. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris. Karviná.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr