Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata vyučovaná distančně budou realizována prostřednictvím LMS Moodle (asynchronní výuka), do nějž budou účastníkům/studentům vloženy podpůrné studijní materiály, s nimiž budou účastníci/studenti pracovat podle pokynů vyučujícího (samostudium, plnění kontrolních úloh, které verifikují jeho poznatky). Dále bude distanční výuka realizována v prostředí MS Teams, za účelem podpůrných konzultací pro účastníky/studenty vzdělávání (v synchronní i asynchronní podobě).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prezenčně: Po absolvování disciplíny budou účastníci schopni se orientovat ve školských předpisech a stěžejních předpisech z jednotlivých odvětví práva soukromého a veřejného, mající souvislosti s výkonem práce pedagogického pracovníka a jeho postavením ve vzdělávacím a výchovném procesu při výkonu pracovní činnosti. Rovněž získají přehled o systému právních norem upravujících vzdělávání a školský systém ČR v jednotlivých fázích vzdělávání v rámci regionálního školství. Obsahovou náplní disciplíny je především ústavně-právní zakotvení vzdělávání v ČR, právo na vzdělání, povinná školní docházka, občansko-právní vztahy a jejich aplikace ve školství, BOZP na školách, pracovně-právní vztahy ve školství, správní rozhodování, legislativní úprava interdisciplinární spolupráce, dokumenty vydané MŠMT, dokumentace škol, školský rejstřík, přehled základních působností dotčených subjektů při řízení a organizaci výchovy a vzdělávání v ČR. Distančně: legislativní úprava vzdělávání v ČR, aplikace soukromoprávních norem a veřejnoprávních norem do oblasti působení pedagogického pracovníka na školách a ve školských zařízeních ve vztahu k jeho právům a povinnostem.
Osvojit si znalost základních ustanovení norem veřejnoprávních a soukromoprávních odvětví souvisejících s problematikou školství,soukromým a veřejným sektorem, schopnost aplikace těchto právních norem do praxe.
|
Předpoklady
|
Znalost základních teoreticko právních institutů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů, zpracování zadaného tématu, prokazatelná znalost probírané materie.
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
GERLOCH, A. Teorie práva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013..
-
HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
-
JEMELKA, L. (2011). Správní řád - komentář. C.H.Beck Praha.
-
NOVÁKOVÁ, Z. (2007). Bezpečnost a ochrana zdraví žáků na školách - školní a pracovní úrazy. . Olomouc: VUP Olomouc.
-
PUŠKINOVÁ, Monika a kol. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
-
ROMANĚNKO, Jan a kol. (2018). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Paris. Karviná.
-
RYSKA, Radovan. (2019). Právo pro střední školy. EDUKO. Praha.
-
ŠOUKAL, J., DRÁPAL, D., LUKOVSKÝ, Z. (2000). Řízení a rozhodování v trestních věcech mladistvých. Praha.
-
VALENTA, J. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2013..
-
VALENTA, J. (2006). Zákon o pedagogických pracovnících. Praha: ASPI.
-
VALENTA, Jiří. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris. Karviná.
|