Předmět: Interkulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova
Kód předmětu KPG/WIV1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: (vždy 1 vyučovací hodina) 1. Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní kompetence; interkulturní konflikt. Interkulturní výchova/vzdělávání, cíle a metody. 2. Početní zastoupení menšin v České republice, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění; vztah menšiny a většiny. 3. Metodika práce s žáky cizinci v základních školách - teoretické přístupy, praktické zkušenosti, zainteresované instituce. 4. Příprava pedagoga na realizaci interkulturního vzdělávání. Interkulturní výchova jako téma v ostatních evropských zemích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další základní pojmy, - formulovat cíle interkulturní výchovy, popsat strategie vedoucí k naplňování jejích cílů, - posoudit realizaci interkulturní výchovy v České republice v kontextu evropského dění, - vyjmenovat a charakterizovat menšiny (žijící v ČR), posuzovat vztahy menšiny a většiny, - objasnit postavení cizinců v ČR, včetně možností a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR se zaměřením na začlenění do vzdělávacího systému, - popsat aktuální situaci ve školách ve vztahu ke vzdělávání žáků cizinců/žáků s odlišným mateřským jazykem, - aplikovat teoretické znalosti, nabyté dovednosti a obecné zkušenosti na výuku v heterogenní skupině, - efektivně a vstřícně interagovat s žákem dle jeho vzdělávacích potřeb, s rodiči žáků a s komunitou.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- aktivní účast ve výuce - zpracování úloh dle zadání vyučující
Doporučená literatura
  • BURYÁNEK,J. (2002). Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy. [Praha] : Nakladatelství Lidové noviny.
  • Lechta. Inkluzivní pedagogika.
  • Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing.
  • Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, J. (2006). Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha.
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum.. Praha: ISV nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr