Vyučující
|
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy cytologie. Definice buňky. Velikost a tvar buněk. Stavba buňky. Dělení buněk. 2. Základní principy dědičnosti znaků a nemocí u člověka. Předmět studia genetiky. Základní pojmy z oblasti genetiky. Genetická výbava člověka. Mutace a její příčiny. Dědičné choroby. 3. Funkční morfologie tkání. Tkáně výstelkové, pojivové, tkáň svalová, nervová. 4. Ontogenetický vývoj člověka. Prenatální období, perinatální období. Oplození, vývoj embrya, vývoj plodu a porod, porod, antikoncepce. 5. Ontogenetický vývoj člověka. Postnatální období - období novorozenecké, kojenecké, batolete, předškolní věk. Základní charakteristiky jednotlivých období. 6. Ontogenetický vývoj člověka. Postnatální období - předškolní , mladší a starší školní věk, období dorostového věku (adolescence). Puberta. 7. Ontogenetický vývoj člověka. Období dospělosti, zralosti, středního věku a stáří. 8. Základy anatomie a fyziologie - soustava kosterní a svalová. 9. Základy anatomie a fyziologie - soustava dýchací. 10. Základy anatomie a fyziologie - krev. 11. Základy anatomie a fyziologie - soustava oběhová. 12. Základy anatomie a fyziologie - soustava trávicí. 13. Základy anatomie a fyziologie - soustava vylučovací. 14. Základy anatomie a fyziologie - soustava žláz s vnitřní sekrecí. 15. Základy anatomie a fyziologie - soustava pohlavní. 16. Základy anatomie a fyziologie - soustava kožní. 17. Základy anatomie a fyziologie - soustava smyslová. 18. Zdravý životní styl -determinanty zdraví, výchova ke zdraví. 19. Problematika poskytování první pomoci - přivolání první pomoci, vyšetření postiženého, základní postupy při ošetření poraněného - krvácení, popáleniny, bezvědomí, šok, resuscitace dospělého a dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Úkolem disciplíny je poskytnout soubor teoretických poznatků v oblastech ontogenetického vývoje, v anatomickofyziologických soustavách organismu. Důraz je také kladen na základní pravidla zdravého životního stylu a výživu a základy první pomoci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
úspěšné ukončení předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Machová Jitka. (2016). Biologie člověka pro pedagogy. Praha: Karolinum.
-
REITEROVÁ, S. - ŠTEIGL, J. (2007). Biologie člověka a zdravotnická prevence. Olomouc.
-
TOMANOVÁ, Jitka a KOPECKÝ, Miroslav. (2013). Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|