Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KPG/VVC@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata " Vymezení volného času, funkce volného času. " Volný čas a indivirualita " Činitelé ovlivňující způsob prožívání volného času. " Sociokulturní kontext volného času " Sociologické přístupy k volnému času - funkcionalismus, neomarxismus, postmoderna, globalizační vlivy a další. " Specifika volného času dětí a mládeže. " Přirozená společenská prostředí a volný čas dětí a mládeže. " Pedagogika volného času jako pedagogická disciplína. " Vztah výchovy a volného času v kontextu volnočasové a sociální pedagogiky. " Cíle a specifika výchovného působení ve volném čase. " Odpočinek, rekreace a zájmové aktivity. " Institucionální prostředí výchovy ve volném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit volný čas a analyzovat funkce a význam volného času v životě dnešního člověka, " znát a rozumět základním sociologickým koncepcím volného času (funkcionalistické, neomarxistické, interakcionistický, postmoderní) " rozumět významu volného času pro rozvoj individuality, porozumět sociálnímu kontextu volného času a pojetí aktivity ve volném čase " rozumět významu volného času v kontextu pedagogiky volného času a sociální pedagogiky, " specifikovat činitele, které ovlivňují způsob prožívání volného času, " analyzovat aktuální problémy a výzvy spjaté s volným časem, zejména u dětí a mládeže, " vysvětlit vliv přirozených společenských prostředí na volný čas, zejména u dětí a mládeže, " vysvětlit vztah výchovy a volného času a objasnit cíle a specifika výchovného působení ve volném čase, " popsat hlavní činnosti spadající do oblasti výchovy mimo vyučování (zájmové činnosti, odpočinkové činnosti, rekreační činnosti), " charakterizovat poslání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání a spolků dětí a mládeže.

Předpoklady
Znalosti pojmů z obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Předmět bude ukončen písemným testem z přednášené látky se zahrnutím studia základní literatury).
Doporučená literatura
  • Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál.
  • Kaplánek, M. (ed.). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
  • Pávková , J. (2008). Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál.
  • Pospíšil, Jiří. Hodnoty a volný čas: Nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: Univerzita Palackého. 2023.
  • Stebbins, Robert. (2012). The Idea of Leisure: First Principles. New Brunswick: Transaction Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní