Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Volný čas a pedagogika volného času. Historický vývoj výchovy ve volném času. Prostředí výchovného zhodnocování volného času: rodina, vrstevnické skupiny, lokální prostředí, škola, školská zařízení a instituce mimo školskou soustavu, občanská sdružení, média, politika společnosti k volného času dětí, mládeže i dospělých. Struktur volnočasových aktivit a jejich organizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni porozumět problematice volného času v životě jedince i společnosti, objasnit vztah výchovy a volného času, zaujmout adekvátní postoje k volnému času, zhodnotit využívání volného času u konkrétního jedince.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti zpracují esej v rozsahu minimálně 4 normostran o problematice vybrané instituce či organizace věnující se dětem a mládeži ve volném čase (Junák, Sokol, Orel, Pionýr, Hnutí Brontosaurus apod.).
|
Doporučená literatura
|
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.
|