Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmu hry jako činnosti dětí, mládeže i dospělých. Hra a její místo v hierarchii potřeb dítěte. Hra z hlediska pedagogiky a dalších vědních oborů. Hra jako prostředek sebeprožívání a sebepoznání a zároveň poznávání a prožívání světa. Herní a zájmové aktivity jako prostředek rozvoje citové, volní a rozumové složky osobnosti. Hra jako prostředek morální výchovy. Klasifikace her. Hra a věkové zvláštnosti. Funkce hry. Rozdělení a příklady her. Zásady pro vedení her.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni efektivně využívat hru ve výchovně vzdělávacím procesu, plánovat, připravovat, vést a hodnotit hry a herní aktivity na různé úrovni náročnosti pravidel i organizace, rozvíjet prostřednictvím hry senzomotorické, explorační, symbolické, myšlenkové i řečové procesy, využívat hru při konfrontaci s fyzikálním i sociálním prostředím, při regulaci a diferenciaci emocí, při uvolňování a vyrovnávání napětí a přetížení, při vytváření kolektivu a sociálních vztahů.
Student získá způsobilost samostatně vést hry v edukačním procesu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z pedagogiky volného času a didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracování kartotéky her obsahující alespoň patnáct her v různém prostředí.
|
Doporučená literatura
|
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
MIŠURCOVÁ, V., KOBLOVÁ, S. (1998). Práva dítěte v dokumentech.. Praha.
-
MIŠURCOVÁ, V., SEVEROVÁ, M. (1997). Děti, hry a umění.. Praha.
-
PAUSEWANGOVÁ, E. (1993). 150 her k utváření osobnosti: Pro děti od 3 do 8 let.. Praha.
-
PÁVKOVÁ, J. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
ZAPLETAL, M. (1995). Velká encyklopedie her.. Praha.
|