Vyučující
|
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Systém kurikulárních dokumentů v ČR. Pojem vzdělávací cíl, význam členění cílů, vzdělávací a výukové cíle s jejich požadavky, vztah mezi analýzou obsahu učiva a tvorbou výukových cílů, podstata struktury učiva, prospěch tvorby výukového cíle, požadavky na formulaci výukového cíle, význam taxonomií výukových a vzdělávacích cílů, roviny výukových cílů, k jednotlivým rovinám a úrovním, příklady výukových cílů, význam Bloomovy taxonomie výukových cílů, užití Bloomovy taxonomie, vztah mezi cílem a dalšími komponentami vyučovacího procesu (obsah (učivo), součinnost vychovatele a žáků, metody, organizační formy, didaktické prostředky, příklady nevhodně formulovaných výukových cílů a učebních úloh, význam výukových cílů pro tvorbu učebních úloh, užití výukových cílů pro tvorbu vzdělávacího programu a kurikula. Systém kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, školní vzdělávací program různých druhů školských zařízení, kurikulární dokumenty používané v prostředí vybraných školských zařízení (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže), posuzování funkčnosti kurikulárních dokumentů, tvorba vybraných kurikulárních dokumentů školského zařízení (denního a týdenního edukačního plánu, krátkodobého vzdělávacího programu, plánu projektové výuky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: v kontextu platné verze školského zákona objasnit podobu a princip pojetí systému kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, popsat nároky kladené na finální podobu školního vzdělávacího programu v různých druzích školských zařízení, z pozice vychovatele zpracovat různé typy kurikulárních dokumentů používaných ve vybraných školských zařízeních (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže) a na základě zvolených kritérií posoudit jejich funkčnost.
|
Předpoklady
|
Znalost obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Účast v seminářích je povinná. Do absence není započítaná nemoc studenta a školní akce. V případě IVP je minimální docházka studenta stanovena vnitřní normou na 30%.
|
Doporučená literatura
|
-
Prášilová, M. Tvorba vzdělávacího programu. .
|