Předmět: Kurikulum školských zařízení

« Zpět
Název předmětu Kurikulum školských zařízení
Kód předmětu KPG/VKS@
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů v ČR. Pojem vzdělávací cíl, význam členění cílů, vzdělávací a výukové cíle s jejich požadavky, vztah mezi analýzou obsahu učiva a tvorbou výukových cílů, podstata struktury učiva, prospěch tvorby výukového cíle, požadavky na formulaci výukového cíle, význam taxonomií výukových a vzdělávacích cílů, roviny výukových cílů, k jednotlivým rovinám a úrovním, příklady výukových cílů, význam Bloomovy taxonomie výukových cílů, užití Bloomovy taxonomie, vztah mezi cílem a dalšími komponentami vyučovacího procesu (obsah (učivo), součinnost vychovatele a žáků, metody, organizační formy, didaktické prostředky, příklady nevhodně formulovaných výukových cílů a učebních úloh, význam výukových cílů pro tvorbu učebních úloh, užití výukových cílů pro tvorbu vzdělávacího programu a kurikula. Systém kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, školní vzdělávací program různých druhů školských zařízení, kurikulární dokumenty používané v prostředí vybraných školských zařízení (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže), posuzování funkčnosti kurikulárních dokumentů, tvorba vybraných kurikulárních dokumentů školského zařízení (denního a týdenního edukačního plánu, krátkodobého vzdělávacího programu, plánu projektové výuky).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: v kontextu platné verze školského zákona objasnit podobu a princip pojetí systému kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, popsat nároky kladené na finální podobu školního vzdělávacího programu v různých druzích školských zařízení, z pozice vychovatele zpracovat různé typy kurikulárních dokumentů používaných ve vybraných školských zařízeních (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže) a na základě zvolených kritérií posoudit jejich funkčnost.

Předpoklady
Znalost obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Účast v seminářích je povinná. Do absence není započítaná nemoc studenta a školní akce. V případě IVP je minimální docházka studenta stanovena vnitřní normou na 30%.
Doporučená literatura
  • Prášilová, M. Tvorba vzdělávacího programu. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní