Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Aplikace metod a technik sběru dat v pedagogických výzkumech. Aplikace metod zpracování dat v pedagogických výzkumech. Míry centrální tendence (střední hodnoty). Aplikace metod grafického zobrazování dat. Vybrané techniky průzkumové analýzy a jejich použití v pedagogických výzkumech. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Aplikace vybraných statistických metod používaných při testování hypotéz. Metody a techniky relační analýzy. Korelační analýza. Vybrané statistické testy významnosti. Plánování a příprava projektu empirického výzkumu. Vyhledávání zdrojů informací. Výzkum jako součást diplomových prací. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat různé metody a techniky sběru dat v pedagogických výzkumech, - zpracovat, vyhodnotit a interpretovat výzkumná data, - aplikovat vybrané statistické metody používané při testování hypotéz, - navrhnout projekt empirického výzkumu, - vyhledat optimální zdroje informací, - na základě praktických příkladů empirického výzkumu navrhnout optimální zpracování dat, - porovnat kvantitativně a kvalitativně orientovanou metodologii a zvolit optimální přístup při zpracování empirické části bakalářské, případně diplomové práce, - popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování projektu výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
-
HENDL, Jan. (2015). Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu.. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. (2017). Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu.. Praha: Grada.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
|